Det sista planet till från Gotland till Bromma flygplats har landat. Om ingen annan startar upp ny trafik. Helagotland berättar om hur flygbolaget BRA valde att flyga i hjärtformation innan man gick ner för landning på Bromma. Jag kan ju tänka mig andra formationer man kunde ha intagit som passade tillfället bättre, men det håller jag för mig själv.
Tills vidare är gotländska flygresenärer hänvisade till SAS/BRA och Arlanda. Det har verkligen sina avigsidor. Det verkar SAS hålla med om, efter att ha sett till att all reguljär gotländsk flygtrafik flyttats dit. P4 Gotland rapporterar om hur SAS kräver att biljetterna måste bli billigare på den snabba spårförbindelsen till Stockholm Arlanda Express. Det är ingen jättelång resa, även om Arlanda ligger halvvägs till Uppsala, men en enkelbiljett kostar 340 kronor om du är vuxen och inte pensionär.
Mindre dyrköpt iltransport till Stockholms central skulle naturligtvis något förbättra situationen. Men det är ju långtifrån det enda irritationsmomentet. Arlanda är en bökig flygplats att flyga från och till och det blir ju inte bättre av att man måste åka buss mellan terminalen och flygplanet, vilket ökar både irritation och ledtider.
Det handlar för övrigt inte bara om tid. Rory Sutherland är en reklam- och PR-guru som ser världen ur nya överraskande perspektiv. En video jag nyligen råkade snubbla över på webben fick mig verkligen att fundera över hur man värderar kommunikationer och hur de kan förbättras. Han talar där om hur man nyligen investerat sex miljarder pund för att göra tågförbindelsen mellan London och Paris snabbare, för att bättre kunna utmana flyget:
– Varför spenderade man inte istället 50 miljoner pund på bättre wifi på tåget, vilket för mig framstår som en viktigare konkurrensfördel jämfört med flyget? Hade man velat spendera mer pengar än så kunde man ha satsat en miljard på att låta världens manliga och kvinnliga supermodeller vandra fram och tillbaka på tåget för att servera passagerarna gratis Chateau Petrus. Man hade sparat fem miljarder pund och folk hade bett om långsammare tåg.
– Gör en resa njutbar nog och ingen är så oerhört fokuserad på hur lång tid den tar. Ingen skryter om hur snabba deras kryssningsfartyg är.
– Tidsuppfattningen av en resa som mätt av ingenjörer mäts i sekunder. För människor mäts den på sätt och vis i vedermödor, tristess eller irritation.
Det är verkligen inte så att jag plötsligt anser restiden betydelselös. Men det är mycket annat som också är viktigt.
Bra wifi skulle verkligen kunna betyda mycket för att förbättra upplevelsen av att resa. Även, eller kanske speciellt, när man reser i tjänsten. Mina senaste erfarenheter av att försöka jobba uppkopplad via det wifi som finns på Destinationens fartyg och SJ:s tåg har fått mig att slita mitt hår.