Sveriges radio (SR) P 1 har haft en serie om partiernas starkaste fästen i riksdagsvalet 2018, "På partiernas hemmaplan" av Katarina Gunnarsson. Avsnitt lades ut på SRs hemsida för runt ett halvår sedan och har sänts i radio.
Sändning har skett även nyligen, som i Centerpartiets fall. Det partiets starkaste valdistrikt var Fardhem på Gotland där partiet fick 36 procent 2018. En familj som bedriver jordbruk där skildrades.
"Dieselpriset gör att jag inte sover om natten", har SR som rubrik på hemsidan till presentationen av reportaget, apropå vad en i familjen sagt. Inslaget är publicerat 10 februari på SRs sajt. Det är före Rysslands krig mot Ukraina, som har medfört än mer ökat pris på diesel.
2018 fick C 8,6 procent i Sverige i riksdagsvalet. Resultatet i Fardhem var fyra gånger högre än det. Åtta år tidigare, i riksdagsvalet 2010, fick C 38 procent i Fardhem. I riksdagsvalet det året fick SD 4,2 procent i Fardhem.
2018 fick SD nästan 17 procent i Fardhem. På riksplanet fick SD 2018 17,5 procent. SD hade i Fardhem 2018 ungefär samma väljarstöd som på riksplanet. Ökningen för SD ser dock i Fardhem ut att ha gått ut över M, som 2010 fick 22,5 procent i valdistriktet, men 2018 minskat till 12,7 procent.
Lantbrukarna i Fardhem i SR-programmet som röstat på C och som oroade sig över högt dieselpris sa att de såg det som ett svek av C att partiet har samarbetat med MP. Dyrare diesel kan bero på flera faktorer, som priset på världsmarknaden och kursen på kronan mot USA-dollarn.
Men visst påverkar politiska beslut också. Ett rör reduktionsplikten. I dieselns fall gäller det en inblandning av vegetabiliskt (biologiskt) framställd diesel (HVO 100) i den fossila (råoljebaserade) dieseln. Den inblandningen är 2022 30,5 procent och består främst av nämnda vegetabiliska diesel som är dyrare än fossildieseln.
I maj beslutade regeringen att ta paus gällande reduktionsplikten för 2023 så att nivån för det året är samma som i år. Samma paus gäller för bensinen där inblandningen är 7,8 procent etanol i fossil bensin 2022.
Inblandning av vegetabiliska dieseln HVO 100 minskar utsläppen av koldioxid. Koldioxid med fossilt ursprung släpps inte ut om vegetabilisk diesel används.
Utöver att reduktionsplikten gett ett högre pris på diesel finns också skatterna, som är tre: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Tillsammans utgör de 33 procent av priset vid pumpen. Av ett dieselpris per liter på 24,96 kronor är de tre skatterna 8,35 kronor. Fram till 30/9 är skatten på diesel sänkt med 1,30 kronor (varav 25 öre är moms).
Att blanda i vegetabilisk diesel i fossil diesel minskar utsläppen av koldioxid, men ökar priset på dieseln. Några partier vill minska priset på diesel bland annat genom att minska denna inblandning. Ett är SD. Det har nu en av sina reklamfilmer som handlar om bränslepriser, bland annat diesel. SD vill att priset sänks, genom lägre skatt och mindre inblandning av HVO 100 i diesel. SD vill sänka till 5 procent, från drygt 30.
Om SD lyckas vinna fler väljare på bland annat landsbygd, som i Fardhem, på en politik som minskar dieselpriset men ger ökade koldioxidutsläpp, återstår att se. Dessa dagar har flera orter på kontinenten haft värmerekord. Den globala uppvärmningen som beror på ökad mängd koldioxid i atmosfären är trolig orsak till det.
Om bränslepriser är en fråga som är tillräckligt viktig för att påverka väljares val av parti är svårt att säga. Och lantbrukare vars maskiner av tekniska skäl nu inte kan drivas med annat än diesel är i ett svårt ekonomiskt läge.