Hur ofta vinner Rederi AB Gotland buden om Gotlandstrafiken?

Om du inte kan slå dem, anslut dig till dem, är en medioker översättning av ett engelskt uttryck, men det passar Gotlandsbolaget.

Glada vinnare av upphandlingen av Gotlandstrafiken. Till vänster Marcus Risberg, Vd Destination Gotland och till höger Håkan Johansson, Vd Rederi AB Gotland.

Glada vinnare av upphandlingen av Gotlandstrafiken. Till vänster Marcus Risberg, Vd Destination Gotland och till höger Håkan Johansson, Vd Rederi AB Gotland.

Foto: Jakob Hallingberg Romin

Ledare2024-06-25 12:25
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Vi hickade väl alla till när det annonserades ut att ett danskt rederi vunnit upphandlingen om Gotlandstrafiken. Hörde vi verkligen rätt? Hade Rederi AB Gotland förlorat en upphandling? Men rätt snabbt insåg vi att allt var som vanligt.

Inför den upphandling som avslutades i veckan såg Rederi AB Gotland hur Gotlandstrafiken var på väg att glida dem ur händerna. Det danska rederiet Molslinjen, som driver bland annat Bornholmstrafiken, visade under en rätt lång tid stort intresse för Gotlandstrafiken. Molslinjen skulle bli en mycket tuff konkurrent och det danska rederiet hade även vissa ekonomiska fördelar av att vara just danskt.

I och med att utformningen av de svenska regelverken kring tonnageskatten var till svenska rederiers nackdel, jämfört med utländska rederier, såg Rederi AB Gotland ingen annan utväg än att starta ett danskt rederi. Allt för att jämna ut oddsen mot konkurrenten Molslinjen. 

Nu vet vi alla att Molslinjen aldrig lade in någon ansökning, men det blev ju känt så nära inpå upphandlingens slutdatum dessutom kunde ju något annat utländskt bolag blandat sig i leken, även om vi i dag vet att så inte var fallet.

undefined
Hur ofta vinner Rederi AB Gotland upphandlingarna om Gotlandstrafiken? Hver gang.

Återigen fanns det bara ett anbud och det var anbudet från Rederi AB Gotlands helägda danska dotterbolag, Alvina Shipping A/S. Vilket P4 Gotland var först att rapportera. Därmed blir Gotlandstrafiken för första gången driven av ett utländskt bolag. Visserligen ägt av det svenska rederiet som drivit Gotlandstrafiken sen urminnes tider.

Kritik lär väckas mot upphandlingen som återigen visar att konkurrensen är minimal, men det förändrar inte den upphandling som just avslutats.

I slutänden ser vi ingen större skillnad mellan de olika avtalsperiodern. Destination Gotland kommer köra samma färjor som de kör nu, med undantag för en ny färja tänkt att sättas i drift 2028. Vi som åker med färjorna lär se samma personal, samma sortiment, samma kundtjänst och samma av allt det vi lärt oss känna igen på färjorna. Något jag kan tycka är helt okej.

undefined
Gotland Hydrocat är fartyget som Gotlandsbolaget planerar att bygga och sätta i trafik 2028. Fartyget ska kunna drivas på bland annat vätgas.

Nu innehåller det nya avtalet en del förändringar, men hur de kommer att slå lär vi väl märka först när den nya avtalstiden träder i kraft. Jag tänker då exempelvis på det pristak som ska gälla för oss gotlänningar.

Rederi AB Gotland har i det närmaste alltid skött Gotlandstrafiken. När Nordström & Thulin drev trafiken 1988–98 var det väl mer undantaget som bekräftar regeln, så med den danska touchen som Gotlandstrafiken nu får skulle man kunna hävda att Rederi AB Gotland vinner upphandlingarna hver gang. 

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.