Det lär blir business as usual för Gotlandstrafiken

Så fick vi då reda på hur Trafikverket tänker sig den kommande upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland.

Destination Gotlands färjor lär fortsätta trafikera Gotland en upphandlingsperiod till.

Destination Gotlands färjor lär fortsätta trafikera Gotland en upphandlingsperiod till.

Foto: Dennis Pettersson

Ledare2022-05-12 14:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

De gotlänningar som varit oroliga över den kommande färjeupphandlingen kan nu dra en lättnadens suck. Det kommer inte att bli några större förändringar under den kommande åtta års perioden. Det blir med andra ord buiseniss as usual, som engelskspråkiga brukar uttrycka sig. I allafall fram till 2035 om jag räknat rätt.

(Av någon anledning kommer jag att tänka på Men at works fantastiska debutalbum, som heter just Business as usual. Albumet innehåller fantastiska låtar som "Who Can It Be Now?" och megahiten ”Down under”. Men det var som ni ser en parentes.)

Under torsdagens seminarium, ordnat av våra riksdagsledamöter* Hanna Westerén (S) och Lars Thomsson (C), meddelade Trafikverket att den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken kommer vara mycket lik den upphandling som gjordes inför nuvarande session. Inga statliga färjor, inget krav på lägre hastighet, ingen begränsning i hamnar, kort sagt det blir buiseniss as usual för oss gotlänningar. 

Och även om det inte kan garanteras att Destination Gotland vinner upphandlingen har jag mycket svårt att se hur något annat rederi ska kunna konkurrera ut DG. Bolaget, med vd Marcus Risberg i spetsen, har ju allt från säljinfrastruktur till moderbolaget Rederi AB Gotlands specialanpassade färjor på plats.

Pusselbit efter pusselbit faller på plats och Gotlands framtid säkras, samtidigt som de frågor som Moderaterna på Gotland skrikit sig mest hesa över landar mjuk och fint ”trots att vi har en Socialdemokratisk regering”, som enligt M förstör allt. Nu är både den tredje elkabel och den nya färjeupphandlingen säkrade ett tag framöver. 

Även om det ännu återstår en del arbete innan elkabeln är inkopplad går arbetet åt rätt håll nu när borgarnas krav på lönsamhet för stora infrastrukturinvesteringar har slängts i papperskorgen. Som jag ser det hade Moderaterna mycket väl kunnat lägga sin energi och sina resurser på något bättre än att slå in öppna dörrar.

Men vi lär väl få se fler rubriker där högröstade politiker från högeroppositionen får utrymme att beklaga sig över ”såssarna” angående allt som är fel i landet oavsett orsak till problemen. Att först Stefan Löfven och sen Magdalena Andersson tagit tag i de problem som vi nu ser i samhället vill man inte kännas vid från högerpartierna. 

Gängkriminaliteten växte fram under Reinfeldt och de varningar som framfördes negligerades och nu är det plötsligt ”såssarnas” fel. Polisutbildningen skars ner under Reinfeldt, men det är ändå ”såssarnas” fel att vi har för få poliser, trots den utbyggnad av polisutbildningen som genomförts under de åtta år som S-ledda regeringar styrt landet. ”Såssarna” beskylls även för den invandringspolitik som Reinfeldts regering genomförde, men som S stramade till. 

Jag såg till och med en kommentar angående trädfällningen på Hemse om att även det var ”såssarnas” fel. Även om kommentaren inte var från en officiell borgerlig källa så finns den märkliga synen lite var som helst i samhället. Varför kan man inte bara samlas kring frågorna och försöka hitta lösningar ihop, istället för att använda energi och resurser till den pajkastning som nu pågår.

Vet inte om man som utomstående och utan någon kännedom om Hemse får uttala sig angående trädfällningen, men jag tar risken. Jag blir lite ledsen över myndigheters dåliga kommunikation. Jag uppfattar Trafikverkets förklaringar som rätt bra, men kommunikationen som milt sagt bristfällig. Ytterligare ett sätt att kommunicera som drar energi och resurser från viktigare saker, men det är ju också lite av buiseniss as usual.

*Är det fler än jag som upplever att de två riksdagsledamöterna, Westerén och Thomsson, har ett bra samarbete där de gör mycket gemensamt för Gotlands bästa? Det har nog inte hänt sen vi hade två Socialdemokrater på Gotlandsbänken.

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.