Förkämpe för dessa tankar är VD:n för tankesmedjan Timbro, PM Nilsson. Han menar att M och borgerligheten bör ta ställning för till exempel miljözoner där fossildrivna bilar är begränsade eller förbjudna. ”Jag tror och tycker att man ska använda städerna för att till exempel ställa om bilparken”, säger han till GP (4/7).
Oroväckande nog verkar det som att Nilsson har Ulf Kristerssons öra. I en intervju med Expressen i fjol somras förklarade moderatledaren hur han ville begränsa biltrafiken i städer (22/6 – 23). En stor del av resonemanget föreföll vila på Kristerssons åsikter om Centralbron i Stockholm.
Det är märkligt att se hur stadsbyggnad och miljö, som är två olika frågor, bakats samman till en. Det riskerar ju att ingen av frågorna hanteras särskilt förtjänstfullt.
Det är ännu märkligare att ett frihetligt och rationellt parti skulle hindra vanligt folk från att skjutsa barnen och uträtta ärenden. Kristersson bör därför lyssna på sina partikollegor ute i landet när de avfärdar den sortens idéer.
Inte ens i Stockholm fungerar det ju med bilfritt. En storstad är ju en stor stad. Då går det inte att exkludera trafikslag på det viset. Framför allt inte med hänvisning till att det är miljöpolitik. Trots att PM Nilsson i GP förklarar att: ”Jag tror att en massa borgerliga väljare har röstat på Miljöpartiet och jag har folk i min närhet som brukar rösta på Moderaterna som röstat på Miljöpartiet”.
Det finns nämligen inget parti stockholmarna straffar så hårt på hemmaplan som just MP. Nästan 40 procent av stockholmarna som röstade på MP i riksdagsvalet år 2022, röstade på annat i kommunvalet. Det är en tydlig markering.
Men om det nu är så att stockholmarna vill ha en mer bilfri stad – det finns inget som tyder på det men vi kan leka med tanken – bör de bli lyssnade på. Det är trots allt deras stad.
Det för dock med sig konsekvenser. För det är viktigt att alla har tillgång till myndigheter och andra centrala institutioner, även människor från landet eller förorten.
Ska Stockholm minska eller förbjuda bilar måste myndigheterna därför flyttas bort från stan. Likadant är det med nationalscenen. Den kan lika gärna ligga i Göteborg, och Vasamuseet kan ligga i Norrköping.
Allra bäst hade varit att flytta ut allt av betydelse, skippa bygget av förbifart Stockholm, och lägga pengarna på att göra riksväg 55 mellan Uppsala och Norrköping till motorväg och den nya E4. Då hade Stockholm sluppit rikstrafiken och rikstrafiken sluppit Stockholm.
Det går nämligen inte att bedriva en exkluderande politik utan att acceptera att de man försöker tvinga till andra val faktiskt gör just det. Städer ska givetvis få försvåra för eller förbjuda biltrafik men då måste de vara beredda på att mista de inrättningar alla ska kunna nå. En stad som inte välkomnar alla får aldrig vara en nödvändig destination.