Mariette Nicander (M) och Greger Eneqvist (S), som är ordförande och vise ordförande i tekniska nämnden, har författat en gemensam insändare om hur Region Gotlands parkering på Greta Arwidssons gata 33 kan få en annan användning än i dag och därmed hjälpa till att delvis lösa problemet med bristen på boendeparkering i A7-området. De skriver bland annat att:
”En förändrad strategi, där A7-parkeringen helt eller delvis görs om till boendeparkering, skulle lösa flera problem. Regionen skulle få intäkter och samtidigt främja klimatsmarta val. Det skulle bli enklare och mer ekonomiskt att parkera bilen och i stället använda cykel eller kollektivtrafik.”
Det är imponerande att de lyckas vrida detta till att handla om cyklar och bussar. Men det är naturligtvis bra om de boende på A7-området kan få en tillgång till parkeringsplatser som mer motsvarar deras verkliga behov.
Jag hoppas att Region Gotland och dess styre lärt sig något av problemen på A7-området. Det är, som jag skrivit om ett flertal gånger, inte klokt att regionen håller sig med en parkeringsnorm som med systematik leder till nya bostadsområden med färre parkeringsplatser än de boende kommer att behöva. Ja, jag skrev om detta när den nya parkeringsnormen beslutades. På A7-området ser vi nu de konsekvenser som Nicander och Eneqvist vill avhjälpa.
Parkeringsnormen för Visby (exklusive innerstaden) föreskriver bara åtta parkeringsplatser per tusen kvadratmeter bruttoarea. Det är betydligt mindre än en p-plats per lägenhet, när många familjer skulle behöva två eller fler. Och var ska besökare parkera?
Normen är dessutom mer av en maxgräns än ett minimikrav. Normen föreskriver att:
”Redovisade parkeringstal för bilar ska ej överstigas om inte mycket särskilda skäl finns.”
Däremot finns det gott om möjligheter att underskrida normen. Listan över skäl till ”rabatt” från parkeringsnormen innehåller tio punkter, som exempelvis bilpool och cykelpool!
I innerstaden är kraven på parkeringsplatser till nybyggen ännu lägre ställda. Men tanke på förutsättningarna är det ändå något rimligare än parkeringsnormen för resten av Visby.
Detta är fullkomligt vansinne. Det är samhällsplanering för att skapa problem, i Sveriges biltätaste region.
Parkeringsnormen är för övrigt en bilaga till Region Gotlands parkeringstategi. Strategin togs för fram av konsultbolaget Ramboll, som har hjälpt till att förstöra trafikplaneringen i många svenska städer. Parkeringsstrategin är ett styrande dokument som börjar:
”Region Gotland har flera tydliga mål där parkeringsåtgärder är ett kraftfullt verktyg. Många av dessa mål rör miljöfrågor och ett hållbart resande. Biltrafiken ska minska och cykeltrafiken och kollektivtrafiken ska öka.”
Bilfientligheten är tydlig. Det måste bli ändring på det.