Vore bra om A-traktorer ersatte mopedbilarna

Bra att vässa kraven på A-traktorer, men det vore nog också klokt att låta dem köra en aning fortare inom lagens råmärken.

Krocksäkrare än en smäckig mopedbil, som får köra i 45.

Krocksäkrare än en smäckig mopedbil, som får köra i 45.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2022-11-03 06:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Även jag har så klart hamnat i bilköer bakom långsamma A-traktorer. Sedan sitter man där kanske i någon minut, eller lite längre i intensiv sommartrafik, och mumlar om bromsklossar. En olägenhet, så klart. Men egentligen ett ganska litet irritationsmoment, även om A-traktorerna blivit vanligare på senare år. Irritationsmomentet framstår som extra litet om man jämför med det avbräck det skulle vara för unga på landsbygden, om de fråntogs denna möjlighet. Den mobilitet de varit så angelägna om att skaffa, skulle helt enkelt tas i från dem.

Anledningen till att A-traktorerna har blivit fler är regelförändringar som gjordes för drygt två år sedan. Det blev lättare att konvertera personbilar till A-traktorer och de kunde köras på högre och mindre bränsleslukande växlar. Tyvärr har det ökade antalet A-traktorer, en dubblering, lett till en ännu större ökning av antalet olyckor med A-traktorer inblandade. Bland annat på grund av att det blivit lättare att, utan att det behöver vara uppenbart vid en kontroll, kringgå A-traktorns hastighetsrestriktioner.

Flera av de allvarligaste olyckorna med A-traktor har skett i många gånger högre hastighet än 30. Aftonbladet skrev i september om en A-traktor som körde ifrån polisen i 180.

Tidigare i veckan presenterades en utredning som föreslår flera förändringar för att göra något åt de problem som onekligen finns med A-traktorer. Bälteskrav. Krav på vinterdäck. Max en passagerare. Plomberingar som gör det svårare att manipulera maxhastigheten.

Bra förslag som också mottagits väl av många av dem som måste efterleva reglerna, om de införs. Utredningen föreslår dock ingen höjning av maxhastigheten, från 30 till 45. Det tror jag är ett misstag.

Mopedbilar får redan köra i 45. De är mindre krocksäkra än A-traktorer från robusta konverterade personbilar.

Om mopedbilar skrev tidningen Vi Bilägare tidigare i år:

"Mopedbilar ser ut som små citybilar, men saknar säkerhetsdetaljer som krockkuddar och har betydligt svagare kaross än vanliga bilar. Krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har utvärderat fordonstypen och kommit fram till att den brister fundamentalt i krocksäkerhet."

Fick A-traktorerna köra i 45 skulle de vara ett mindre störande inslag i trafikmiljön, samtidigt som de unga ägarnas lust att manipulera A-traktorn skulle minska. Speciellt om lagbrott dessutom fick drakoniska konsekvenser i form av förverkade fordon och om lagbrytarna inte får ta körkort när de fyller 18. Piska och morot på samma gång.

Om unga trafikanter, på grund av regelförändring, dessutom övergav mopedbilarna och körde A-traktor istället, så skulle de hamna i trafiksäkrare fordon.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.