Bra om vi kan minska utsläppen av koldioxid

Greta Thunberg under sitt uppmärksammade tal i FN härom veckan.

Greta Thunberg under sitt uppmärksammade tal i FN härom veckan.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ledare2019-10-21 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Efter Greta Thunbergs uppmärksammade tal i FN härom veckan har klimat- och miljöfrågorna hamnat i centrum för samhällsdebatten. De kommer antagligen att vara kvar där, eftersom den globala uppvärmningen är ett faktum. Den beror i sin tur på höjd halt koldioxid i atmosfären på senare årtionden. 

Nu hamnar vi i en fas där åtgärder måste vidtas. Det bör ske snabbt, på flera områden och framför allt i offentlig regi. 

Privata initiativ är bra i sig, av personer och företag. Men det är stater som måste göra de stora ansträngningarna. Det kan även ske gemensamt, som i EU eller i andra organisationers regi. 

Det gäller att minska utsläppen av koldioxid. Och det gäller att binda koldioxid. 

Insatser görs nu främst på det förra området, med mindre utsläpp från fordon, bättre utsläppsrening för industrier och annat. 

Det går även att minska mängden koldioxid, genom att ta bort det ur luften. 

Det kan göras på enkelt, traditionellt vis genom skogsplantering. Och genom att inte avverka så mycket skog på ställen i världen där miljöerna är känsliga.

Ny teknik finns för att ta bort koldioxid ur luften. Flera anläggningar finns runt om i världen som samlar in koldioxid. 

Det är dock i liten skala, av försöksform. Koldioxid kan förvaras i borrhål efter tidigare oljeutvinning. 

Men koldioxid kan också användas för att göra sten. Det kan ske på några månader. En anläggning för det finns på Island. 

Exempel både på begränsningar i utsläpp och att minska koldioxidhalt går att göra. De medför alla förstås kostnader av olika slag. 

Det är bra att diskussion och debatt kommit i gång på allvar om dessa frågor. Nästan varje del går att problematisera. 

Elbilar är inte givet bra. De ger koldioxidutsläpp vid tillverkningen och den el de kör på är inte grön om det finns kolkraft med i tillverkningen av elen elbilen drivs på. 

Bilar drivna av bensin och diesel kan ge mindre, låga utsläpp om bränslet är bioalternativ. Redan tillverkade bilar kan vara bra att använda deras livslängd ut och justera motor och ha biobränsle för minskade utsläpp.

Bilar drivna med vätgas används för minskade koldioxidutsläpp i andra länder, men knappt alls i Sverige.

Och solpaneler för el är bra och fungerar i Skandinavien. Men bättre vore om de infördes i stor skala i länder med mer sol än Sverige, som de runt Medelhavet. 

Kanske är det något för EU att agera för. Unionens energiministrar har möten så de kan ta upp sådana frågor på dem. 

Ja, man inser att det finns mycket att fundera på gällande grepp för minskning av koldioxid. Och det är bra, även om greppen kostar också.