Bra om vi kan slippa vårens sandstormar

Men metoden kan möjligen förorsaka sin egen lilla storm.

Sandstorm i Riyadh, Saudiarabien.

Sandstorm i Riyadh, Saudiarabien.

Foto: Hassan Ammar

Ledare2025-01-16 06:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Man kan ibland i Visby på vårkanten onekligen känna sig som något av en öknens son, förflyttad till Sahara. Det beror givetvis inte på temperaturen. Även soliga dagar kan kalla vårvindar skära genom vad man än har på sig och dessutom genom märg och ben. Det är den virvlande sanden som gör att man känner sig förflyttad någon annanstans. Man kan med blotta ögat se att luftkvaliteten inte är bra och att man kanske inte borde gett sig ut utan munskydd eller kanske till och med en gasmask.

Det gläder mig därför när Therese Bendelin, chef på regionens park- och trafikavdelning, berättar för Helagotland att man planerar att använda dammbindning i centrala Visby. Det kan under våren vara en mindre arbetskrävande och resursslukande metod att få bättre luft än återkommande rigorös gatustädning med metoder som inte i sig bidrar till att virvla upp partiklar.

Jag vet inte vilket bindemedel man planerar att använda, men det vanligaste alternativet är olika typer av salt som kalciumklorid eller magnesiumklorid, som binder damm genom att dra till sig luft från luften. Det kan möjligen hälsas med ytterst begränsad entusiasm av gotlänningar som i allmänhet har en grundmurad och mycket negativ inställning till salt på vägar.

De dammbindningsalternativ till salt som jag kan finna verkar för övrigt främst vara avsedda för grusväg snarare än för asfalt.

Therese Bendelin talade också om erfarenheterna av sänkta fartbegränsningar i Visby. I höstas genomfördes detta på bred front och det kom upp 40-skyltar på väldigt många vägar. Hon menar att erfarenheterna, och reaktionerna från allmänheten, överlag är positiva. Det verkar dock hittills mer bygga mer på hörsägen och subjektiva intryck än på hårda fakta och mätningar.

Själv har jag både läst och hört kritik mot fartsänkningen. Men det har ju varit spridda röster och väldigt långt från någon ilsken folkstorm. Vad folkopinionen är i frågan vågar jag inte uttala mig om, men vad den än är så är den inte hett känd. Oavsett vad man kan anse om låga fartgränser i staden, så är ju resan hur som helst ändå snart över.

En av anledningarna till att man vill sänka farten i Visby var just luftkvaliteten. Just i detta avseende vågar jag gissa att åtgärden inte är övermåttan effektiv. Då har jag mycket större hopp om att dammbindning kan göra stor skillnad. 

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.