Brev ledarsidan
Mats Linder skrev i torsdagens ledartext att pandemin används som ett svepskäl för att avveckla Bromma flygplats, att regeringen enbart har ett Stockholmsperspektiv och minsann inte värnar om Gotlands möjlighet till resor. Inget är längre från sanningen. Låt oss räta ut alla frågetecken, en gång för alla.
Om något verkar Mats Linder vilja använda pandemin som svepskäl för att för att presentera sin poäng. Visst, pandemin har på kort sikt förstärkt utvecklingen mot ett minskat inrikesflygande, men denna utveckling är något vi ser även på lång sikt och beror inte minst på digitalisering samt ökad konkurrens från andra trafikslag. Även branschaktörer bedömer att flygresandet kommer att stabiliseras på en avsevärt lägre nivå efter pandemin, inte minst när det kommer till tjänsteresor. Detta påverkar i synnerhet inrikesflyget som varit Brommas huvudsakliga trafik.
En central del i regeringens tillkännagivande är just branschens egna påtryckningar. Swedavia redovisade den 14 september 2020 att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma Flygplats vidare. En flytt till Arlanda kan istället bidra till att stärka de delar av inrikesflyget som är absolut nödvändiga, såsom till Gotland.
Vidare hävdar Mats Linder även att Arlanda inte har kapacitet att efter pandemin ta om hand den trafik som förflyttas från Bromma flygplats. Detta är en ren osanning. Innan pandemin inträffade använde Arlanda bara cirka hälften av sin kapacitet. Arlanda kan därför stå för omkring dubbelt så mycket flygtrafik, under ett vanligt år. Brommas trafik motsvarar cirka 10 procent av Arlandas, vilket gör att Arlanda kommer att ha kvar omkring 40 procent outnyttjad kapacitet efter att hela Brommas trafik flyttas över.
Gotland ska ha fortsatt god tillgång till Stockholm via flyg och den samhällsviktiga trafiken kommer inte att påverkas. Den utredning som nu tillsätts är avsedd för att säkerställa just detta.