I en intervju i Expressen (22/6) uttrycker statsministern tankarna om en grön politik för Stockholm och andra större stÀder. För mÄnga borgerliga vÀljare lÀr det knappast vara ett vÀlkommet besked efter Ätta Är av Miljöpartiets bilfientliga politik som de precis har röstat bort. Att underlÀtta för bilÀgare var ju en viktig del av regeringens valprogram i höstas. NÀr han fÄr utveckla resonemanget handlar det dock mer om att bygga levande stÀder.
Förvisso Àr bilÀgande en viktig frihetsfrÄga, men att enkelt kunna röra sig till fots eller cykel i sin stad skapar ocksÄ frihet. Samtidigt förstörde efterkrigstidens S-ledda betongvÀlde mÄnga stÀder i sin moderniseringsiver. Kristersson pekar specifikt pÄ Centralbron i Stockholm som skÀr rÀtt igenom huvudstadens historiska kÀrna. Liknande sÄr frÄn motorvÀgar och parkeringshus finns i de flesta svenska stÀder. E4:ans dragning genom Jönköping Àr ett sÄdant exempel.
Om Kristerssons moderater vill driva för fler parker, allĂ©er, uteserveringar och ett skönhetsideal i stadsplaneringen som skapar levande stĂ€der, Ă€r det vĂ€lkommet. Men det finns ocksĂ„ fallgropar. Kristersson Ă€r uppenbart inspirerad av sin före detta statssekreterare PM Nilsson. Denne verkar dock sĂ€tta just âbilfrihetenâ i sig som mĂ„l.
I en artikel i nĂ€tmagasinet Smedjan hyllar Nilsson (5/5) MĂŒnchens nya rödgröna politik som har byggt om stadens centrala trafikleder till gĂ„gator. Nilsson tycks tro att efterfrĂ„gan pĂ„ bil kommer att minska, men den idĂ©n saknar förankring i verkligheten. Faktum Ă€r att 78 procent av svenskarna vill Ă€ga bil (SvD 16/6). PM Nilsson glĂ€ds ocksĂ„ av antalet familjer i MĂŒnchen som fĂ€rdas per lĂ„dcykel. NĂ„got som förstĂ„s Ă€r enklare i en stad dĂ€r medeldagstemperaturen Ă€ven i januari ligger över nollpunkten.
Staden Àr inte enbart till för de centralt boende. Den Àr knytpunkten för det omkringliggande samhÀllet. SÄvÀl de boende i stÀdernas förorter som de pÄ landsbygden mÄste kunna ta sig in till och igenom hela staden. Kollektivtrafik kan hjÀlpa men Àr ingen universallösning. Bilen ger en frihet att Äka nÀr man vill, vart man vill. Borgerliga politikers uppgift Àr att frÀmja mÄnga alternativ Ät medborgarna.
Om fler vÀgar görs till gÄgator, mÄste det fortfarande finnas fria bilvÀgar. Om fler parkeringar blir parker mÄste det byggas nya parkeringsplatser, helst under jord. Problemet Àr att bilfria stÀder tenderar att begrÀnsa bilisternas alternativ, vilket faktiskt inte Àr populÀrt hos vÀljarna.
Som Moderaterna i Stockholms valutvÀrdering nyligen konstaterade (SvD 21/6) tappade partiet stort pÄ grund av att det gav MP fri lejd i trafikfrÄgor. Visserligen bör M appellera till de vÀljare i stÀderna som röstade pÄ partiet 2006 och 2010, men dÄ mÄste de först vara trygga hos kÀrnvÀljarna. Annars riskerar bilfria stÀder att bli moderatfria stÀder.