Gotlandshem har länge sneglat på Gråbo. Redan 2018 genomfördes en medborgardialog i området, och nu sjösätter företaget en förstudie om hur området med 300 nya lägenheter skulle kunna se ut. Förhoppningen är att detaljplanen ska vara färdig 2024. Gotlandshem förefaller dock redan nu har dragit upp väldigt omfattande önskemål för den planerade byggnationen. Det är i alla fall många fagra ord och vackra, om än något diffusa, beskrivningar.
Vi kan till exempel på Gotlandshems hemsida läsa: "Genom att bygga hus av olika karaktär och med olika höjd skapas en variation som kan vara attraktivt för olika personer att bo i. Tanken är att det både ska finnas punkthus och radhus för att få en bra variation i området."
Vidare kan vi läsa att "Centrala gröna områden med kullen och omgivande grönområde ska bevaras och utvecklas. Befintliga aktivitetsområden ska ses över och utvecklas. Idag finns bland annat BMX-bana, dansbana och tennisbana."
Gotlandshem berättar också att de i framtiden vill låta hela sitt bostadsbestånd bebos av alla kategorier hyresgäster istället för att bygga särskilda bostäder per kategori. "Vi tror att mångfald i våra kvarter och områden skapar trygghet och trivsel och det vill vi bidra till genom en mer flexibel fördelning av bostäderna i vårt fastighetsbestånd", förklarar Lina Runander, chef för kundservice på Gotlandshem.
När det gäller det nya området på Gråbo förefaller Gotlandshem dock genom att försöka försvåra för vissa grupper sålla ut vilka som ska bo där. Företaget vill nämligen utforma området så att transporter med cykel och kollektivtrafik ska prioriteras, medan biltrafik får en mer underordnad betydelse. Hur detta harmonierar med ägardirektivet att ta extra hänsyn till bland annat äldre med särskilda behov och förmodad begränsad rörlighet är tämligen höljt i dunkel.
Klart är dock att detta försvårar för människor med behov av bil och som inte har råd eller möjlighet att leva en värdegrundsmarinerad tillvaro med bil- och elcykelpooler. Det är också värt att ställa frågan i vilken omfattning de som har denna möjlighet väljer att bosätta sig på Gråbo. För hur det än är, de flesta människor vill ha lägenhet. Inte olägenhet.
Trots allt är det ändå positivt att det byggs i Visby. Det är bara att hoppas att de planerade byggnaderna kommer vila på en lika gedigen grund som den värdegrund de är präglade av, samt att området blir lika vackert som de nuvarande beskrivningarna av det.