Flyget är viktigare än vad öborna tycks inse

Men det finns hopp om en bättre framtid för gotländska flygresenärer.

Men det krävs goda förutsättningar för att få luft under vingarna.

Men det krävs goda förutsättningar för att få luft under vingarna.

Foto: Lukas Schulze

Ledare2025-01-09 08:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det borde vara mer liv och upprörda känslor med anledning av Gotlands flygförbindelser än vad det är. Om något motsvarande hade hänt med Gotlands färjeförbindelser så tror jag att marken hade skakat. Men flygförbindelserna väcker inte samma upphettade engagemang.

Jag förstår varför det är så. Öborna har ett starkt känslomässigt band till färjetrafiken. Gotlänningarna åker dessutom mer med färja än med flyg. Och även om flygförbindelserna är viktiga för näringslivet och för möjligheterna att bo på Gotland och därmed för hela öns utveckling – viktiga även för dem som inte själva flyger – så känns det inte in på bara skinnet när det gäller ett transportslag som man själv jämförelsevis sällan nyttjar.

Allt handlar inte om Bromma flygplats.

Allra mest drabbade av omläggningarna sedan SAS och BRA gick samman och blev monopolister på ön är förmodligen de som nyttjat de nedlagda flyglinjerna till andra delar av Sverige. När planen som lyfter från Visby flygplats enbart går till Arlanda så får det dramatiska konsekvenser för deras transporter. Helagotland berättade nyligen om arkeologen Peter D'Agnan som pendlar till skånska Lund där han har tre år kvar i ett fyraårigt projekt om bulverk. Tidigare kunde han flyga direkt till Malmö. Nu måste han flyga till Arlanda, sedan till Kastrup i Danmark där han slutligen kan ta tåget till Lund. Varken bra för yrkesliv eller familjeliv. Han berättade för Helagotland:

– Tidigare tog det totalt två timmar från Lokrume till Kastanjegatan i Lund där jag har min lägenhet.

– Min totala restid hemifrån till dörren i Lund blir över sex timmar lång och mer än dubbelt så dyr. Det är en hel arbetsdag som går åt till att resa.

Det är samarbetet mellan SAS och BRA – och SAS koncept med Arlanda som ett nav – som gjort att man lagt ner linjerna till Malmö och Göteborg. Konkurrens är bra inte bara för priserna utan även för utbudet av resor och flyglinjer. Frånvaron av konkurrens gör att vi får färre alternativ. Vi får bara ett bolag att åka med och bara en destination att flyga till, utan byten.

Om någon ska kunna utmana SAS och BRA så är Bromma flygplats fortfarande viktig. Att kunna flyga till Bromma är något som erbjuder en utmanare större möjligheter att lyckas etablera ny trafik.

P4 Gotlands intervju med flygentreprenören och Gotlandsflygs före detta chef Ola Mattsson väcker ett visst hopp. Han är en av krafterna bakom en rapport som skrivits åt Region Gotland, där de kommer fram till att det kan startas ny trafik om Bromma flygplats öppettider föbättras och om avgifterna sänks.

Tiden där det bara finns en operatör och bara en fastlandsdestination i den gotländska flygtrafiken måste bli en kort parentes.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.