En chans vi inte får missa

Mot kajen. År 2018 ska kryssningpassagerarna kunna gå iland direkt på kajen.

Mot kajen. År 2018 ska kryssningpassagerarna kunna gå iland direkt på kajen.

Foto: Krister Nordin

Ledare2014-10-01 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Alla var där som det brukar heta. Region Gotland fick ställa in extrabord i ljusgården på Visborg och ändå fick inte alla en plats att sätta ifrån sig kaffekoppen på. Höstens första företagsfrukost genomfördes i går med turistsommar och exportmognad som huvudtema. Att Företagarna och affärs- och kreditupplysningsföretaget UC just hade presenterat resultatet av sin ranking ”Årets företagarkommun” bidrog inte precis till att dra ner stämningen. Som GT berättade i går klättrade Gotland 155 placeringar från året innan. Det är en mätning som ofta uppvisar rejäla svängningar så alltför stora växlar ska nog inte dras av ett enskilt år men det är ändå ett bevis så gott som något på att företagsklimatet inte är så hopplöst som det ibland framställs i Svenskt Näringslivs ranking. Nye regiondirektören Jan Björinge har i alla fall satt det som målsättning att Gotland ska ta hem topplatsen 2018.

Det är samma år som kryssningskajen ska vara klar. Den har nu kommit närmare i sinnevärlden genom att motparten CMP fattat motsvarande beslut som regionfullmäktige på Gotland gjorde i augusti. Nu börjar det egentliga arbetet, med kajen och med mottagandet. Gotland har bara några år på sig att förbereda mötet med de tusentals resenärer som vi kan vänta oss. Om fyra år är de här.

Och där finns det en del att göra. Den eviga toalettbristen kan inte skämtas bort, den måste bara lösas. Skyltning, hemsidor och övrig information måste bli mycket bättre. Vi förlitar oss på vår ofta goda engelska men ett professionellt mottagande kräver mer. Det är inte säkert att besökarna är lika bra på engelska. Det borde vara läge för studieförbunden att starta specialdesignade språkkurser för branschfolk. En tendens är att kryssningsturisterna uppvisar en större variation. Fler nationaliteter kommer hit, priskänslighet och krav varierar. Det måste besöksnäringen på ön kunna möta. Den här chansen får vi helt enkelt inte missa.

Gotland har många aktörer men många av dem är små. Där kommer det att krävas mer av samarbete. Företag som ligger längs samma rutt kan till exempel turas om att ta ledigt så att det finns öppna besöksmål längre tid, kanske året runt. Den nystartade föreningen Gotlands förenade besöksnäring har mycket att sätta tänderna i.

Region Gotland å sin sida kan göra mycket i att erbjuda mötesplatser, vara samlande och neutral partner. Men det är i företagen satsningarna måste göras. Och det har redan börjat. Sommartid bjuds det god underhållning från Burgsvik till Bungenäs. Plus fantastiska Fårö. Många har vittnat om alla trevliga fikaställen som numera finns runt om på ön. Och alltfler försöker ha öppet även utanför sommaren.

Region Gotland har funnit en bra modell med sina frukostmöten för näringsidkare och andra intressenter. Gårdagens möte slog rekord med runt 150 deltagare. Och stämningen var som sagt god, öns företräden lovordades och det var nästan förälskelse i luften. Så kommer det inte alltid att vara. Det kommer somrar med dåligt väder och mycket tufft arbete väntar. Å andra sidan är det bra många hållbara äktenskap som startat som en sommarförälskelse.