Om några veckor behöver jag resa till Växjö. Jag sitter i en styrelse och inom denna styrelse har det bildats projektgrupp och som ett led i det arbetet ska vi träffa varandra och några andra. Lite vagt, jag vet, men vad vi ska göra är inte poängen med denna text. Poängen är att jag behöver befinna mig på en adress i Växjö klockan 14 en torsdagseftermiddag och det är mer komplicerat än det borde behöva vara.
Det har skrivits mycket om konsekvenserna av samarbetet mellan SAS och BRA och flytten från Bromma flygplats till Arlanda. Mindre uppmärksammat är att de andra direktlinjerna mellan Gotland och fastlandet i samma veva avvecklades. Även om nyhetsredaktionen och för all del även jag skrivit också om detta.
Konsekvenserna kändes ju in på vara skinnet när jag funderade på hur jag skulle ta mig till Växjö. Färja? Så här års går det bara en färja om dagen. Då skulle jag behöva resa redan på onsdagseftermiddagen och anlända till Växjö någonstans i gränslandet mellan sen kväll och natt. Och går det ingen båtbuss till Växjö den dagen, vilket jag inte undersökt än, så måste jag väl släpa bilen med mig. Och bo en extra natt på hotell. Allt för att kunna vara i Växjö klockan 14 dagen därpå.
När jag funderade över vilka andra alternativ det kan finnas, så började uppgiften kännas svår utan professionell hjälp. Jag kontaktade den resebyrå som anlitas av den koncern jag är en del av. Den återkom med tre alternativ och färja var inte en del av något av dem.
Byrån konstaterade till att börja med att det var en svår uppgift. Men jag fick i alla fall tre alternativ.
Alternativ 1 är flyg till Arlanda 07.35 och sedan tåg med två byten (Stockholms central och Alvesta).
Alternativ 2 är att flyga till Arlanda 06.40 och sedan ett annat flyg till Ronneby flygplats. Sedan buss med byten först i Ronneby och sedan i Bergåsa och Emmaboda.
Alternativ 3 är flyg till Arlanda och sedan till Kastrup i Danmark. Därefter tåg med byte i Hässleholm.
Restiderna för alternativen är kring sex timmar och uppåt. Om allt går som planerat. Några av bytena av transportmedel är tidskritiska och om något går fel på vägen – förseningar är ju inte ovanliga – så vågar jag inte tänka på hur lång tid resan kommer att ta.
När hade jag behövt ge mig i väg om mötet startat ett par timmar tidigare? Troligen dagen innan.
Frånvaron av flyg till andra platser än Arlanda gör att det ofta blir krångligt, tidsödande och dyrt när man ska ta sig någon annanstans. Det här är illa för gotlänningarna och öns företag. Lika illa är det för fastlänningar som inte bor nästgårds med huvudstadsregionen men som ändå behöver ta sig till ön på ett hyggligt effektivt sätt. Och det är ju inte heller bra för Gotland.
Om det ska fortsätta vara på det här viset kommer vi att gå miste både om inflyttare och om företagsetableringar.