En snabbutredning av reservhamn för Gotlandstrafiken och undantag för samma trafik gällande EU:s tuffare utsläppsregler för sjöfart.
Statsråden Andreas Carlson (KD) och Carl-Oskar Bohlin (M) bjöd tillsammans med landshövding Anders Flanking in till presskonferens om två besked varav det ena borde varit utrett och klart för flera regeringar sedan.
Men bättre sent än aldrig.
Nu är det snarare omvärldsfaktorer än regeringens handlingskraft och omsorg om Gotland som väger tyngst när det gäller beslutet att få till en reservhamn. Gotlands utsatta läge rent säkerhetspolitiskt är med all sannolikhet det som fått frågan på rull.
Oavsett vad, så är det mycket positiva besked för Gotland.
Trafikverket ska nu snabbutreda frågan och även om ingen särskild hamn pekas ut är det låga odds på att det blir Kappelshamn.
Uppdraget är att analysera förutsättningarna och bedöma kostnader för reservhamnskapacitet till Visby hamn på Gotland. Så ännu är det inte riktigt läge att ropa hej.
Det andra ärendet har ganska nyligen kommit upp på agendan och lyckligtvis hann inte denna fråga hamna i samma långbänk som reservhamnsfrågan.
Det handlar om EU-beslutet i april att sjöfarten med start 2024 gradvis ska fasas in i EU:s utsläppshandelssystem. Något som alla som är någorlunda insatta i planetens välmående förstår vikten av.
Men som med allt behöver beslutens konsekvenser analyseras och här finns ett utrymme för tillfälliga undantag för samhällsviktig trafik till bland annat öar.
Regeringen avser att använda sig av dessa undantag för Gotlandstrafiken och det är bara att hoppas att det blir ett beslut som Sveriges regering tillåts fatta.
Så, än så länge "bara" en utredning och en förhoppning men det är onekligen en bra dag för Gotland i två väldigt viktiga frågor.