Gotlandsbolaget lär ha pengar till nytt fartyg

Men hur går det med vätgasdriften? Troligen inte så bra.

Framtida vätgasfärja. Eller vad den nu ska drivas av.

Framtida vätgasfärja. Eller vad den nu ska drivas av.

Foto: Rederi AB Gotland

Ledare2024-11-22 18:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Min senaste ledare handlade om Vattenfall och Geab och konsekvenserna av när elnätsbolaget ägs av en vinstmaximerande monopolist. Nu berättar Hela Gotland om hur en annan monopolist, Gotlandsbolaget, har gått med 323 miljoner i vinst under årets första nio månader. Men avtalen om Gotlandstrafiken innebär åtminstone något stramare tyglar än vad staten ger elnätsbolagen. Det nya avtalet, som börjar gälla från februari 2027, innehåller exempelvis takpris för gotlänningar och för gods.

Färjetrafiken ska under nästa avtalsperiod inte enbart bedrivas med befintliga fartyg. Det är också meningen att ett nytt fartyg enligt Horizon-konceptet ska byggas och tas i drift. Ett fartyg som ska kunna drivas med hållbart framställd vätgas, men som också kan använda andra bränslen.

Det är väl bland annat denna betydande utgift Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson syftar på när han kommenterar vinsten bland annat med:

– Vi har betydande investeringar framför oss. Inte minst fick vi Trafikverkets förtroende att fortsatt bedriva Gotlandstrafiken fram till 2035 vilket inneburit att vi ytterligare intensifierat arbetet med nästa generations fartyg.

 

Även om det blir ett nytt fartyg av Horizon-typ så ter det sig dock alltmer osannolikt att det verkligen kommer att drivas med vätgas. Detta tedde sig redan tidigare som ett vanskligt projekt, eftersom energiförlusterna är stora när man ska konvertera mellan el och vätgas. Det kräver dessutom omfattande infrastruktur som inte existerar i dagsläget.

Det ter sig än mer avlägset nu, sedan regeringen agerat i enlighet med Försvarsmaktens önskemål och stoppat en rad havsbaserade vindkraftprojekt i Östersjön. För snart tre veckor sedan stoppades 13 sådana projekt. I veckan blev det än troligare att ytterligare ett projekt röner samma öde. Försvarsmakten vill inte att Ox2:s uppmärksammade planer på vindparken Ran blir verklighet, med ett hundratal vindkraftverk i havet utanför Slite öster om Gotland. Att regeringen i just detta fall ska gå emot Försvarsmakten ter sig osannolikt.

El från vindkraft är väl en nödvändig insatsvara om någon omfattande vätgasproduktion alls ska kunna komma att bli av. Om detta ger Gotlandsbolaget och Destination Gotland anledning att ompröva eller justera Horizon-planerna kan jag inte bedöma.

Kan inte låta bli en liten avstickare i ett annat ämne. I en ledare som publicerades vid årsskiftet med förutsägelser för 2024 skrev jag:

”Jag tror inte att Centerns partiledare Muharrem Demirok kommer att avgå under 2024. Jag tror det dröjer till 2025.”

Nu, sedan ungdomsförbundet CUF krävt hans avgång, har oddset stärkts för att jag får rätt.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.