Dagens Industri, DI, skrev i en artikel förra veckan det mÄnga redan visste angÄende Gotlandsbolagets snabba avskrivningstakt pÄ de fÀrjor som Destination Gotland bedriver Gotlandstrafiken med. Men trots att den snabba avskrivningstakten Àr kÀnd sen tidigare blev det ett ramaskri och en hets mot Gotlandsbolaget som jag tycker Àr orÀttvis.
Gotlandsbolaget, eller Rederi AB Gotland som det heter, skriver av sina nya fÀrjor pÄ en tid av 10 Är vilket Àr den tid som bolagets avtal med staten strÀcker sig. Det jÀmförs nu med den avskrivningstid som Viking Lines nya fÀrjor skrivs av med vilket Àr 30 Är, enligt DI.
Det finns stora skillnader som förklarar rederiernas olika syn pÄ avskrivningstakten. Gotlandsbolaget vet inte om deras fÀrjor kommer till nytta nÀr avtalet med staten vÀl Àr slut. Oavsett om rederiet vunnit upphandling pÄ upphandling finns det ingen som helst garanti att bolaget vinner nÀsta upphandling.
Det har dessutom nĂ€mnts att staten skulle kunna ta över Ă€gandet tonnaget, det vill sĂ€ga fartygen,. Ăven om det inte Ă€r en trolig utveckling bör ett seriöst bolag Ă€ndĂ„ ta höjd för den eventualiteten.
Bolaget bör Ă€ven ha med frĂ„gan om det ens finns nĂ„gon anvĂ€ndning av fĂ€rjorna om nĂ„gon annan tar över Gotlandstrafiken? De fĂ€rjor som i dag finns i rederiets Ă€go Ă€r sĂ„ gott som specialanpassade för Gotlandstrafiken och frĂ„gan Ă€r om de skulle vara aktuella att sĂ€ttas i drift pĂ„ andra hĂ„ll i vĂ€rlden. Jo jag vet att en av de âgamlaâ stora snabbfĂ€rjorna Ă€r ut chartrad, men finns det behov av fler runt om i vĂ€rlden. LĂŒbecklinjen blev ju ingen succe. Skulle dĂ„ rederiet vĂ€lja en lika lĂ„ng avskrivningstid som FinlandsfĂ€rjorna riskerar bolaget att stĂ„ med oanvĂ€ndbara fĂ€rjor som Ă€nnu ska dra in pengar i tjugo Ă„r till. Ingen vettig företagare chansar och tar en lĂ€ngre avskrivningstid pĂ„ en investering Ă€n de vet att de kan tjĂ€na in, om de inte Ă€r tvingade till det. HĂ€r finns ett generalfel i de upphandlingssystem som mĂ„ste följas och dĂ„ inte bara nĂ€r det gĂ€ller gotlandstrafiken. Ăven för upphandlingar av exempelvis busstrafik mĂ„ste det tas höjd för avtalens tid nĂ€r det gĂ€ller fordonens avskrivningstid.
De fÀrjor som körs mellan Stockholm och à land/Finland Àr berÀknade att vara i kommersiell drift under betydligt lÀngre tid Àn de 10 Är som det kan handla om för GotlandsfÀrjorna. à landsfÀrjorna Àr dessutom byggda som de flesta kryssningsfartyg eller passagerarfÀrjor och har dÀrmed större möjligheter att sÀljas eller chartras ut.
En annan frÄga man kan stÀlla sig Àr hur Gotlandstrafiken hade sett ut om Rederi AB Gotland inte sett möjligheten att göra dessa snabba avskrivningar. Hade de dÄ vÄgat satsa pÄ snabbare fÀrjor? Hade de vÄgat satsa pÄ LNG drivna fÀrjor? Och hade de valt att lÀgga sig i framkant för framtagande av vÀtgasdrivna fÀrjor?
Jag Àr tveksam, men frÄgan om det Àr vi skattebetalare som ska stÄ för den notan och bekosta rederiet utvecklingsarbete, kan absolut diskuteras. Under den diskussionen bör man stÀlla sig frÄgan vem som annars hade stÄ för kulorna. Jag Àr skeptisk till att staten tagit ett ansvar för att utveckla fÀrjorna pÄ ett liknande sÀtt som Gotlandsbolaget nu gjort.
Om Rederi AB Gotland inte utvecklat Gotlandstrafiken pÄ det sÀtt bolaget gjort hade vi troligen inte kunnat ta oss till NynÀshamn och Oskarshamn pÄ lite mer Àn tre timmar, utan pÄ betydligt lÀngre tid.
I bÀsta fall hade vi Äkt med fÀrjor med samma bekvÀmlighet som FinlandsfÀrjorna, men utan taxfree och dans till vÀlkÀnda orkestrar, pÄ en resa som tar fem till sex timmar dagtid och Ànnu lÀngre pÄ en natt-tur.
I vÀrsta fall Ànnu lÀngre överfartstid och en lÄg standard pÄ bekvÀmligheter och eventuell restaurangverksamhet.
Gotlandstrafiken mÄste diskuteras, men pÄ ett seriöst sÀtt. Visst sticker det i ögonen pÄ mÄnga att Rederi AB Gotland skriver av sina nya fÀrjor pÄ tio Är, jÀmfört med Viking Lines 30 Är, och pÄ det sÀttet snabbt fÄr ett lÄgt bokfört vÀrde pÄ fÀrjorna, Àven om det riktiga vÀrdet Àr betydligt högre. Om fÀrjorna kan sÀljas. Och visst kan man ifrÄgasÀtta att skattebetalarna stÄtt för kulorna för utvecklingen av snabbfÀrjorna, men vi behöver ocksÄ ta med hur utvecklingen sett ut om de korta avskrivningarna inte varit möjliga.
Jag tycker att vi borde kÀnna en viss stolthet över Rederi AB Gotland och det arbete bolaget gjort med att utveckla Gotlandstrafiken.