Hur länge får elbilar fraktas med färjan?

Ja, inte alls längre, på en norsk färjelinje. Frågan är om resten eller många av rederierna följer efter.

Hur farligt gods är elbilar?

Hur farligt gods är elbilar?

Foto: Emil Lundberg

Ledare2023-01-18 06:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det har gått drygt 30 år sedan färjan Scandinavian Star började brinna på sin väg från Oslo till danska Fredrikshamn i april 1990. Branden kostade 159 personer livet. 

Branden i den bilfärjan hade naturligtvis ingenting med elbilar att göra. De var ju väldigt ovanliga på den tiden. Men kanske kan minnet av den branden, även om det gått tre decennier, bidra till att förklara varför det är just ett norskt rederi på en norsk färjelinje som bestämt sig för att inte släppa ombord elbilar.

Trafiken på den norska Hurtigruten, där man seglar längs med kusten och mellan hamnar mellan Bergen och Kirkenes, bedrivs av två olika rederier. Ett av dessa rederier har nu bestämt sig för att inte släppa ombord elbilar, vilket bland annat SVT rapporterar.

Det är en åtgärd med större konsekvenser än samma åtgärd skulle få i något annat land. Enligt Allt om elbil så var 78 procent av alla nya bilar som såldes i Norge under första halvåret 2022 elbilar. Under 2021 var 63,7 procent av nybilsförsäljningen elbilar i Norge. Ändå fattar Havila Kystruten detta beslut.

Företagets kommunikationsansvarige Lasse A. Vangstein, förklarar för NRK:

– En elbilsbrand blir väldigt het, det kan finnas risk för explosion och giftiga gaser kommer att släppas ut. Det kan innebära att man måste evakuera fartyget omedelbart och i värsta fall kan man få ett totalt haveri av fartyget.

Det råder delade meningar om hur allvarligt hotet är. Brandrisken tycks inte vara större för elbilar än för bensin- och dieselbilar, men konsekvenserna kan bli värre. Det anser åtminstone myndigheten Kammarkollegiet, som bland annat fungerar som försäkringsbolag för statsförvaltningen, och listar under rubriken "Risker med elbilar" ungefär samma risker som rederiet Havila Kystruten.

Den som ska färdas inom Norge har åtminstone alternativ, även om det kan bli jobbigare att köra själv än att bli fraktad. Men även i Sverige har ju elbilar blivit mycket vanligare och det skulle definitivt bli ett svårt slag för Gotland om det plötsligt blev den allmänna meningen i branschen att det är olämpligt att elbilar åker färja. Och en sådan förändring kan ju komma plötsligt. Exempelvis om en elbil börjar brinna på en färja, med förödande konsekvenser. Oavsett var det sker.

För övrigt kör jag själv gasbil och har det gemensamt med elbilsförarna att detta uppges vid bokning. Dessutom får man (oftast) vid incheckning ett pappersark att lägga i vindrutan, som upplyser om att det är en gasbil. Jag har dock inte kunnat upptäcka att detta spelar någon som helst roll vid lastningen.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.