Är det något jag har imponerats av de senaste åren så är det Region Gotlands förmåga att ta fram viktiga och seriösa rapporter. Tack vare det idoga utredningsarbetes vet vi i dag att ö-läget ökar regionens kostnader för bland annat sjukvården, något Region Gotland inte blir kompenserade för genom de nationella bidragssystemen. Vi vet inte bara att det är så utan också varför och hur mycket regionen är underfinansierade varje år på grund av ö-faktorer.
Politiker och tjänstepersoner har varit flitiga besökare hos riksdag och regering där de redovisat det välgrundade rapporterna. Att rikspolitiken, och främst regeringen, inte vill att Region Gotland ska ha rättvisa förutsättningar att bedriva skola, vård och omsorg är en helt annan fråga. Men som vår moderata riksdagsledamot ivrigt förklarar har ju Gotland både nya elkablar och en reservhamn på gång. Hur det nu hjälper den krisande gotländska skolan är ännu en gåta.
Tillbaka till Region Gotlands seriösa arbete med att ta fram underlag som visar att landets enda ö-region ständigt befinner sig i en helt unik situation och därmed borde behandlas på ett lika unikt sätt.
Den senaste rapporten beställdes på senhösten då flygtrafiken till och från Gotland drastiskt förändrades. BRA blev underleverantör till SAS, vilket först innebar att all flygtrafik på Bromma upphörde vid årsskiftet. Dessutom drog SAS drastiskt ner på sina avgångar mellan Visby och Arlanda under årets sista månader.
Då flygtrafiken är viktig för Gotland beställde regionen en ny rapport, helt enligt det arbete som tidigare gjorts. Att samla argument är den bästa vägen till förståelse och utan förståelse får man aldrig igenom något man själv vill, så även när det gäller kommunikationer.
Men något gick ordentligt fel. Media har tidigare rapporterat om att rapporten som regionen fick inte håller för en närmare granskning. Den kan i bästa fall användas som varnande exempel då de som skrivit den har eller har haft en egen tydlig agenda. SAS var snabba med att kalla rapporten för en partsinlaga och det är nog så vi får se den.
Regionstyrelsens ordförande, Meit Fohlin (S) anser i en intervju på Helagotland att ”Den är väldigt vinklad åt ett håll.” Hon fortsätter: ”Det finns sånt som vi inte kan använda, för vi måste vara väldigt sakliga i vår argumentation.”
Nu visar det sig att den upphandling som gjordes kan ifrågasättas då det anbud som ratades ser ut att hålla en betydligt bättre kvalité än den som valdes ut. Skillnaden var priset, men det förstår man också utifrån hur anbuden är utformade.
Till Helagotland säger Stefan Persson, regional utvecklingsdirektör på Region Gotland: ”Avvägningen var att det fanns två anbud som uppfyllde kraven och vi valde det med lägst pris.”
Så nu står Region Gotland med en rapport de knappas kan använda, då regionen ”måste vara väldigt sakliga i sin argumentation”, i stället för en rapport de hade kunnat använda för att gehör för hur viktig flygtrafiken till och från Gotland är för oss på ön.
I bästa fall hamnar rapporten på en hylla där den kan samla damm utan att göra någon annan skada än det hål på 95 000 kronor den gjort i regionens ekonomi.
I värsta fall kan rapporten, om den används som argumentation, skada Region Gotland, då den inte håller för en närmare granskning och därmed kan minska regionens trovärdighet i kommande viktiga utredningsarbeten.