Ingen kan matcha Gotlandsbolaget när vi pratar gotlandstrafik

Upphandlingen av gotlandstrafiken är en enkel procedur. Vart tionde år tävlar alla rederier om uppdraget, sen vinner alltid Gotlandsbolaget.

Destination Gotlands färjor kommer att fortsätta transportera passagerare och gods fram till 2035.

Destination Gotlands färjor kommer att fortsätta transportera passagerare och gods fram till 2035.

Foto: Emil Lundberg

Ledare2024-06-24 11:42
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland har som bekant många perspektiv. Prisläget, behoven från bofasta och företag på Gotland kontra besöksnäringen, miljöaspekten, tider och frekvens för avgångar och ankomster.

Om man tittar på delarna var för sig finns olika önskemål på lösningar som är enkla att gå till mötes. Det svåra är att ha alla delarna i pusslet på bordet och hitta en lösning som är bästa möjliga för helheten.

Det är en trafik som därför är svår för de flesta rederier att planera för och ta över från en dag till en annan i en upphandling. Det finns dock ett företag som har trafiken i sitt DNA och som därmed är, om inte givet så näst intill, att vinna upphandlingarna år efter år.

Gotlandsbolaget genom Destination Gotland.

Trafikverket meddelar att rederiet än en gång vunnit upphandlingen, denna gång genom ett helt nytt koncept som också säger en del om förutsättningarna för att bedriva denna trafik i det svenska regelsystemet.

Vill vi ha den trafik vi har i dag, sett till antal turer och snabba överfarter, så är det svårt att slå Destination Gotland på fingrarna. 

Det är lite som man säger om VM i fotboll "Fotboll är ett enkelt spel. 22 spelare sparkar på en boll i 120 minuter och sedan vinner alltid tyskarna" (Gary Lineker ).

GOTLÄNNINGEN

Det här är en ledare. Gotlänningens ledarsida delar Centerpartiets värderingar.