Gotland behöver Bromma flygplats. Och vi behöver inte vara oroliga för att det gotländska intresset av att behålla flygplatsen inte kommer att framföras där det behövs för att kunna påverka ett framtida ställningstagande. Liksom i färjefrågan kommer de gotländska politikerna under Åke Svenssons ledning att samlas kring ett agerande som kommer att stödjas av en betryggande majoritet. Och våra företrädare kommer inte att stå ensamma. Från och till Bromma går idag flyg till tretton destinationer i landet. På ingen av de orterna kommer man att vara beredd att acceptera en försämring.
Att lägga ner Bromma flygplats har varit aktuellt förr. Under många år efter att inrikesflyget flyttat till Arlanda 1983 var det den vägen gotlänningar och andra tog sig luftledes till huvudstaden. Men Brommaflyget kom tillbaka och flygplatsen har etablerats som ett nav för flygtrafiken. Idag är den utpekad som riksintresse av Trafikverket och ett avtal om marken som ägs av Stockholms kommun gäller fram till 2038. Om det ska sägas upp är det en nationell fråga, inte något som Stockholms politiker förfogar över.
Att som nyblivne fullmäktigeledamoten Daniel Heilborn (MP) förutsätta att det ”finns ett bra alternativ” får väl skrivas på orutinens konto. Det finns inget sådant alternativ. Inte idag och inte på mycket länge. Även frånsett avståndet har Arlanda inte kapacitet att ta över Brommatrafiken. Flera färjor är inte jämförbart och alla som varit med och slagits för utökad trafik till sjöss vet hur lätt det är att nå framgång där.
På den andra kanten spelar riksdagsledamoten Gustaf Hoffstedt (M) över när han använder ord som ”vansinnigt” om förslaget. I hans fall kan vi inte skylla på orutin. Ur Stockholmsynpunkt är det naturligtvis inte alls vansinnigt. Staden behöver fler bostäder och här finns ett stort område i utmärkt centralt läge. Jag tror inte att ens Gustaf Hoffstedts tilltänkta partiledare tror att vi vinner några framgångar på att påstå att Stockholmare är dummare än vi lantisar.
På lång sikt finns det skäl att se över flygtrafiken till och från Stockholm. Som prognoserna ser ut nu kommer den att öka. Och det är inte svårt att inse att en vältrafikerad flygplats inte ligger riktigt bra mitt bland bostadsområden och köpcentra.
Det handlar inte bara om buller och utsläpp. Flygolyckor händer oerhört sällan i Sverige. Men det som hände i Gottröra 1991 har faktiskt hänt, inte bara nästan. Ett passagerarflyg nödlandade på en åker ett par minuter efter start. Alla 129 ombord överlevde. Några skadades, någon blev funktionshindrad för resten av livet. Jag vill inte tänka på effekterna av att motsvarande händelse inträffat efter start från Bromma.
Kanske är en ny flygplats i området det som på sikt kommer att behövas. En flygplats söder om Stockholm kan rentav ge oss kortare resor och om marktransporter tas med från början kan även de göras effektivare. Det är svårt att ordna snabba transporter i en redan bebyggd stad. Det vet alla som suttit i bilkö till Bromma i rusningstid.
Det finns mycket goda skäl för oss gotlänningar att engagera oss i flygtrafiken till och från Stockholm på lång sikt. Utvecklingen av andra trafikslag, internationella och svenska miljöåtgärder och ändringar i bränslekostnader är exempel på frågor som påverkar detta. Det kräver lång tid och mycket utredningsarbete. På lång sikt kanske en annan flygplatslösning kan vara väl så bra som Bromma för vår del. Men 2022 går det inte.