Intervju
Nyligen skrev hon en uppmĂ€rksammad krönika i Expressen (8/8) dĂ€r hon gick till angrepp mot regeringen och utrikesminister Tobias Billström för hur han hanterat krisen efter koranbrĂ€nningarna. SĂ€rskilt tydlig var Löwenmark med att Billström bör sluta att anvĂ€nda ordet âislamofobiâ.
Vad Àr det som Àr fel med ordet islamofobi?
â Det Ă€r otydligt begrepp som ofta har anvĂ€nts för att underminera och ifrĂ„gasĂ€tta debatt om sĂ„dant som rör Islam. Listan över personer och företeelser i Sverige som vid nĂ„got tillfĂ€lle har kallats islamofoba Ă€r lĂ„ng och mĂ„nga av exemplen rent absurda. Som till exempel Stefan Löfven, tv-serien Kalifat eller nu yttrandefrihetsgrundlagen. Alla har de kallats islamofobiska. Vem som helst kan rĂ„ka ut för det. Effekten Ă€r att mĂ€nniskor blir rĂ€dda för att kritisera eller ens diskutera frĂ„gor som rör islam. Och det Ă€r just av sĂ„dana orsaker som till exempel den franska regeringen har valt att inte lĂ€ngre anvĂ€nda begreppet. Det borde inte heller den svenska göra. Hela den islamistiska propagandaapparten gĂ„r ut pĂ„ en förestĂ€llning om att vĂ€st bedriver ett krig mot islam och detta leds i âbevisâ genom olika pĂ„stĂ„enden om islamofobi. Exempelvis den svenska lagen om vĂ„rd av unga (LVU).
Men nog finns det hat och fördomar mot muslimer som vi tala om?
â SjĂ€lvklart finns det fördomar mot muslimer, liksom mot andra. Men jag tror att begreppet islamofobi inte har hjĂ€lpt de muslimer som utsĂ€tts för brott eller diskriminering pĂ„ grund av sin tro. Ordet gör att det blir oklart vad de har utsatts för. Begreppet islamofobi skiljer nĂ€mligen inte mellan kritik av religionen och attacker pĂ„ individer. MĂ€nniskor som blir utsatta för brott eller diskriminering Ă€r vĂ€rda saklighet och precision och ska inte behöva blandas samman med kritik mot tv-serier, riksdagspartier och annat. Det mĂ„ste fĂ„ vara sĂ„ att kritik mot religionen eller specifika utövningar Ă€r nĂ„gonting annat Ă€n pĂ„hopp mot trosutövare som grupp. Vi bör vara mer precisa i vĂ„rt sprĂ„k. TyvĂ€rr tror jag att den i mĂ„nga fall absurda överanvĂ€ndningen av islamofobibegreppet i sig har bidragit till att spĂ€ pĂ„ fördomar om muslimer.
Du har föreslagit en alternativ anvÀndning av ordet islamofobi.
â Med tanke pĂ„ floran av osakliga företeelser som tillĂ„ts att stĂ€mplas som islamofobiska föreslog jag att islamofobi möjligen bĂ€ttre passar som beskrivning pĂ„ den diskussionsrĂ€dsla som mĂ„nga verkar drabbas av varje gĂ„ng som islam Ă€r pĂ„ tapeten. Att mĂ„nga i Sverige undviker diskussioner om Islam pĂ„ grund av rĂ€dsla för att anklagas vara islamofob tror jag har spĂ€tt pĂ„ fördomar mot muslimer som grupp. Utan diskussion och kritik Ă€r varken integration eller demokrati möjligt.
Regeringen Ă€r förstĂ„s i en mycket svĂ„rt sits och tvingas att gĂ„ balansgĂ„ng. Om du hade varit utrikesminister â vad hade du gjort annorlunda?
â Det Ă€r en stor frĂ„ga att svara pĂ„ och jag Ă€r inte aspirant pĂ„ posten. Men jag kritiserar regeringen dĂ€rför att jag anser att det Ă€r en felaktig och skadlig strategi att fokusera pĂ„ att urskulda sig inför 57 muslimska diktaturer. Det Ă€r lĂ€nder som i varierande grad saknar yttrandefrihet, inte respekterar mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och som inte minst saknar religionsfrihet. LĂ€nderna kommer inte heller nöja sig med halvdana Ă€ndringar i den svenska ordningslagen eftersom de öppet krĂ€ver ett globalt hĂ€delseförbud mot islam. Det Ă€r beklagligt att demokratierna i Europa inte enat gĂ„r samman varje gĂ„ng nĂ„got av lĂ€nderna utsĂ€tts för den hĂ€r typen av riktade islamistiska kampanjer. För det hĂ€r Ă€r varken första eller sista gĂ„ngen sĂ„ sker.