I en ledare jag skrev i slutet av oktober förra året försökte jag nyansera det förhållande vi gotlänningar har till Gotlandshem.
”Genom åren har det klagats en hel del på Gotlandshem. Ska sanningen fram är nog Gotlandshem, jämförelsevis, en rätt bra hyresvärd. De tar ett stort ansvar för sina hyresgäster. Med Gotlandshem som ägare vet vi vad vi har och vad vi får.”
I dagarna meddelades det att Gotlandshem blivit nominerad till Kundkristallen i kategorin ”Bästa inflytt”.
På Gotlandshems hemsida kommenterar Maria Granath, bostadsförmedlare på Gotlandshem, det hela på följande sätt: ”Det här är jätteroligt! Vi har arbetat strukturerat med att förbättra vår kundkontakt just när våra hyresgäster är på väg att flytta in i sin bostad. Nu blir det också uppmärksammat.”
Det är AktivBo som genom enkätsvar från nyinflyttade fått fram vilka som är de tre bästa bostadsbolagen i landet på att ta hand om sina nya hyresgäster och handskas med den process det är att flytta in hos någon ny hyresvärd.
På Kundkristallengalan den 6/2 får vi veta om det blir Gotlandshem som vinner det åtråvärda priset, även om bara nomineringen är ett tecken på att bolaget tar väl hand om sina nyinflyttade hyresgäster.
Så jag var inte ute på någon svag is när jag skrev ledaren i oktober. Gotlandshem är en bra hyresvärd, även om de, precis som alla andra, kan bli bättre.
Men som sagt, vi gotlänningar har ett komplicerat förhållande till bolaget, vilket till största delen beror på att vi faktiskt bryr oss.
Det Gotlandshem vi vant oss vid är på väg att förändras. Förutom att bolaget återigen känner sig tvingade att under en tio års period sälja uppemot 900 lägenheter så vill bolaget dela upp sina verksamheter i en mängd olika bolag.
I det huvudförslag som lagts fram ska ett moderbolag, Gotlands Stadshus AB, bildas, uthyrning av lokaler läggas i ett eget bolag, Gotlandslokaler AB, under moderbolaget, precis som Gotlandshem AB som i sin tur ska ha fyra olika bolag under sig uppdelade efter verksamheterna fastighetsservice, energi, boendeservice och fastighetsutveckling.
Att Gotlandshems nuvarande ledning ser detta som en förbättring för bolaget är det ingen tvekan om. Annars hade de ju inte fört fram förslaget.
Det jag funderar på är hur det kommer att bli för hyresgästerna. När andra verksamheter runt om i landet försök att organisera sig på liknande sätt har det ökat byråkratin, ökat kostnaderna och skapat irritation då servicenivån blivit sämre.
I dag har vi ett bolag, en organisation och en styrelse vilket ger snabba beslutsvägar.
Utifrån förslaget kommer vi få sju styrelser, sju vd:ar och lika många organisationer som ska kunna samarbeta på ett smidigt sätt, vilket blir en utmaning. Vi kommer då få se hur olika former av tjänster som i dag finns inom väggarna ska köpas och säljas mellan de olika bolagen. Jag ser en stor risk för en mycket trög organisation, där det blir svårt att veta vem som är beställare och vem som är utförare.
Fördelarna med den föreslagna organisationer ser jag som enbart ekonomiska. Några av de nya bolagen får helt andra möjligheter rent skattetekniskt. Exempelvis moms och möjligheten att omfördela eventuella vinster och förluster inom koncernen.
Det jag är orolig för är att fokuset på kunden, hyresgästen, blir lidande.
Och med allt det som nu är på gång lär vi, gotlänningar, inte få ett mindre komplicerat förhållande till Gotlandshem. Snarare tvärtom.