Först ut var Vänsterpartiet som i en nationell kampanj vill halvera biljettpriserna för kollektivtrafiken. Orsaken bakom är de höga bränslekostnaderna och en tanke att fler kommer välja kollektivtrafiken om den blir billigare.
Därefter går tekniska nämndens centerpartistiska ordförande ut i P4 Gotland och meddelar att Centerpartiet vill göra öns kollektivtrafik gratis under en lite längre försöksperiod. Detta för att få fler gotlänningarna att välja kollektivtrafiken.
Detta fick i sin tur Liberalernas Frans Brozén att reagera då han ansåg att Centerpartiet snott hans förslag.
Men är då biljettpriset orsaken till att den gotländska kollektivtrafiken är ett ständigt sorgebarn? Skulle fler åka kollektivt om det var helt gratis?
Politikerna kunde faktiskt kolla av det hela med sina partikamrater eller sig själva. När regionfullmäktige i måndags höll sitt möte på Grönt Centrum vid Lövsta hade regionen hyrt in en buss för att ta ledamöterna från Visby till Grönt Centrum. Helt gratis för resenärerna, men trots det var uppslutningen svag från ledamöter boende i Visby med omnejd.
Vi har sett det här förut. Gotländska politiker som ena dagen kliar sig i huvudet för att hitta koncept, som ökar antalet resanden med kollektivtrafiken, för att nästa dag själva väljer bort bussen när de ska ta sig till olika möten eller utbildningar. Trots att både busslinjer och tidtabeller fungerar. Och här vill jag poängtera att politikerna knappast är ensamma om att inte se bussen som ett alternativ.
Jag tror knappast att det är biljettpriserna som gör kollektivtrafiken på ön så dåligt nyttjad. Buss åker man när man vet att den funkar som transportmedel. När den tar dig dit du vill, när du vill och med den packning du vid det tillfället har med dig. Busshållplatserna ska också finnas på ett avstånd som funkar.
Jag tror det är dags för regionen att vända upp och ner på synen på öns kollektivtrafik. Linje- och tidtabellsbunden kollektivtrafik fungerar inte på Gotlands landsbygd. Linjerna är för få, avstånden till hållplatserna för långa och avgångarna sker för sällan. Arbetarbussarnas tidevarv är också förbi i stor utsträckning. I dag arbetar fler och fler oregelbundna eller flexibla arbetstider där kollektivtrafiken inte fungerar åt bägge hållen. Antingen kommer man inte till jobbet i tid eller så kommer man inte hem.
Vill man ta helgbussen till och från barrundan eller konserten i Visby måste man som Askungen bege sig av senast midnatt. Men då bara om man bor längs med de tre linjer som har avgångar från Visby klockan 00.00. Vill du som Visbybo göra en liknande resa till något trevligt ställe på landsbygden är det däremot kört. (En orättvisa man sällan hör någon nämna.)
Det är dags att regionen gör ett helt omtag i sin syn på öns kollektivtrafik. En djupanalys av gotlänningarnas förväntningar och krav för att de ska välja bort den egna bilen. En bra början för öns politiker kan vara att ta sig en titt i spegeln och ställa sig själv frågan hur ofta man tar bussen och varför det sker så sällan.