När man pratar om missbruk av narkotika och kopplingen till gängkriminaliteten görs det ofta utifrån antingen narkomanerna på gatan eller festknarkandet i överklassen.
Som om inte missbruk och beroende är detsamma oavsett samhällsklass. Att glorifiera kokainmissbruk på innekrogar och fester med personer i samhällets övre skikt är mer än skevt.
Aftonbladets avslöjande om att de hittat spår av kokain på fyra av åtta partikanslier i riksdagshuset gav oss en viktig påminnelse om beroendets konsekvenser.
När personer som befinner sig i riksdagen, platsen där landets högsta politiker och lagstiftare arbetar, riskerar sitt anseende genom att ta med narkotika visar det att beroendet är starkt och finns överallt.
Men, det vittnar också om hur liten risk man ser att bli avslöjad.
När politikerna försöker intala nåt sorts moraliskt ansvar att "inte göda gängen" med sitt narkotikamissbruk ges bilden att det enbart handlar om ett val.
Självklart blir inte alla omedelbart beroende om man använder narkotika. Men måste man ha med det på arbetstid i landets demokratiska högborg då kan man nog utgå från att det finns ett starkt beroende.
Och beroende är som bekant en sjukdom.
Toaletterna används inte bara av politiker, även av tjänstemän och besökare. Men att föröska förklara bort det med att "det kan vara vem som helst" är att stoppa huvudet i sanden.
Ännu värre är det att skjuta på budbäraren som Vänsterpartiets ledare, Nooshi Dadgostar, försökte med genom att uppmana Aftonbladets reporter att undersöka de egna toaletterna innan man ställer partierna till svars.
Obegriplig mediehantering får man säga.
Den senaste tidens snöoväder har än en gång visat Gotlands utsatthet när både färjor och flyg tvingas ställa in trafiken. Ingen kan styra över vädret, däremot kan vi styra över att grundförutsättningarna är så goda som möjligt.
Dit hör inte höga straffavgifter för godstrafiken vid avbokningar. Avbokningar 48 timmar eller mindre före avgång kommer från och med 1 mars att kosta mellan 20 och 100 procent av biljettpriset.
Gotländska företag ska alltså konkurrera på samma villkor som företag på fastlandet där en fördröjning på några timmar inte leder till stora extrakostnader av en redan hög kostnad som andra slipper.