Den som letar efter en kulturpolitik i Tidöavtalet får leta noga. På de sista, skälvande raderna har samarbetspartierna värkt fram en studie om medielandskapet och ett införande av en svensk kulturkanon.
Annat ljud är det, något överraskande, kring elithockeyn och elitfotbollen, vars konkurrenskraft ska stärkas genom ett särskilt projekt.
Biblioteken, böckerna, bibliotekarierna och öppettiderna minskar. Likaså platserna för barn i Kulturskolan, en möjlighet som i dag minskar i sju av tio kommuner och trenden är än tydligare i ett längre perspektiv.
Samtidigt stryps stödet till folkbildningen och ersätts av ingenting alls. Ja, den som tycker sig ha för lite huvudvärk i sitt liv kan anmäla sig frivilligt till styrelsen i en valfri organisation som ägnar sig åt kultur eller bildning.
Härvidlag är beskedet från regeringen, och egentligen de flesta regeringar som nyligen föregått den, tydlig. Den som bryr sig om blåsorkestrar och hembygdsmuseer gör bäst i att inte hålla andan i väntan på nästa statliga allmosa.
Inte ens Nationalmuseum får det stöd som behövs, varför skulle offentliga medel ägnas åt bibehållandet av en replokal i Hoting, eller ens i Haninge?
Möjliga vägar framåt diskuteras i Lars Anders Johanssons bok ”Att dansa efter maktens pipa” (Timbro förlag), nyss utkommen i uppdaterad upplaga.
Efter en gedigen genomgång av svensk kulturpolitisk historia kan konstateras att kulturen inte nödvändigtvis är som mest blomstrande om den enbart stöds ovanifrån.
För hundra år utmärktes det svenska kulturlivet av en större mylla av möjligheter och intäktskällor. Stora folkrörelser skapade en infrastruktur på gräsrotsnivå, samtidigt som bygdernas affärsmän och industrialister gav tillbaka till lokalsamhället genom stiftelser, skolor och institutioner som lever kvar än i dag.
Kvar står ett sårbart kulturliv som är alltför beroende av det offentliga. Här finns en möjlighet att återskapa en filantropisk tradition i ett land vars tech-under och gamla dynastier skapat flera hundratals miljardärer och ännu fler mångmiljonärer.
Kultursponsring skulle också kunna främjas genom ett sneglande på elithockeyn. Om styrningen, finansieringen och organiseringen av olika kulturverksamheter blir en fråga för näringsliv, privata initiativ och civilsamhälle snarare än region- eller kommunpolitiker med spänningshuvudvärk, kanske hockeyarenans loger snart får konkurrens av teaterns foajéer som lokalsamhällets främsta mötesplats.