Kryssningsfadäsen påminner oss om felaktiga perspektiv

Det går att hitta många ord för hur knasigt det är att kryssningslinjen Birka Gotland bjöd in till ettårsfirande utan att alla kände sig bjudna på kalaset.

M/S Birka Stockholm blev M/S Birka Gotland. Här vid kaj i Värtahamnen i Stockholm. Gotlänningens ledarskribent finner "misstaget" patetiskt, när den ettåriga kryssningsrutten skulle firas och påstigande kryssningsresenärer i Visby först inte omfattades av kampanjen.

M/S Birka Stockholm blev M/S Birka Gotland. Här vid kaj i Värtahamnen i Stockholm. Gotlänningens ledarskribent finner "misstaget" patetiskt, när den ettåriga kryssningsrutten skulle firas och påstigande kryssningsresenärer i Visby först inte omfattades av kampanjen.

Foto: Henrik Radhe

Ledare2025-02-26 16:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Eländigt, löjeväckande, undermåligt, futtigt, fånigt. Ord som poppar till i huvudet, av en kryssningskampanj endast aktuell för dem som startar resan i huvudstaden. Det är så stolligt att rederiet får tåla ett: Skäms på er!  

På nytt visar det sig att Gotland är destinationen. Sällan, för att inte säga aldrig, ligger fokus på att destinationen för en gotlänning finns på andra sidan Östersjön. Knorret om detta är inte nytt, så varför lär sig inte rederi-folk att det blir underkänt på sådana kampanjer, med gotländska ögon på saken?

När gotlänningen Staffan Fredriksson ville nappa på kampanjen om 40 procents rabatt på kryssning mellan Visby, Mariehamn och Stockholm blev han varse att erbjudandet bara gällde för de resenärer som startade i Stockholm. 

Han läste erbjudandet, ”nu vill vi fira vår ettåring tillsammans med dig” och såg inget som signalerade att gotlänningar eller ålänningar ska diskrimineras för att de stiger ombord i en annan av hamnarna på den ettåriga rutten. Men det är tyvärr rederi-standard sedan tidigare; att kampanjer är för andra - inte för de bofasta på Sveriges största ö. 

På Gotland är vi krympta till att vara mottagarna av besöken. Vi är inte de adresserade resenärerna; de som ska åka och höstmysa, julmarknadshandla och spela golf. I alla fall inte till kampanjpris. Det har vi märkt många gånger, när Visby aldrig är utresehamn för golfpaket eller vinterweekends.

Det brukar talas om det mörka Småland, men för att möta ”det magiska mörkret” i form av det aktuella weekendpaketet ”Magical Darkness” måste resan starta i Småland, i Oskarshamn eller i Nynäshamn. Det blir sant att det på Gotland råder mörker i detta avseende. Jag är bekant med ”the dark island”, Mörkö i Sörmland, men aldrig att jag kan bocka för Visby som utresa för färd till Nynäs och vidare dit till något kampanjpris.  

Vän av ordning kanske invänder: Tyst – ni har Gotlandsrabatt. Mmm. Förvisso. Men den är inte vad den varit och får sägas vara ett mycket litet plåster på det stora pris-sår som biljetterna ibland känns slita upp.  

När vi reser är det inte alltid för nöje. Vi kan ha ärenden till andra sidan som fastlänningar inte har motsvarande till Gotland. Jag säger bara Folktandvården. 
 

undefined
"En kryssningskampanj endast aktuell för dem som startar resan i huvudstaden. Det är så stolligt att rederiet får tåla ett: Skäms på er!" skriver Katarina Hedström om fadäsen med ettårsfirandet av kryssningar med M/S Birka Gotland.


Men nu handlade det om nöjeskryssning i Östersjön och om fartyget som inte gick att kampanjboka med påstigning i Visby. 

– Vi gotlänningar får väl bojkotta M/S Birka Gotland, sade resenären Staffan Fredriksson.

Hans ord tog skruv. Efter att Helagotland ställt frågor till rederiet om det orättvisa erbjudandet, som inte gällde kryssningsavgångar från Visby, så sade vd:n för Alandia Cruises, Kenneth Gustavsson, att det var en miss och att rabatten ska gälla för alla.

Intressant. Ett misstag.

Det är inga amatörer som driver linjen. Det handlar ju om Gotlandsbolaget och Vikinglinjen och deras satsning på kryssningar i det samägda bolaget Gotland Alandia Cruises. Sveriges äldsta passagerarrederi, 1865 ni vet, borde känna till gotlänningarnas ömma tår och känsliga plånböcker. Inte minst genom dotterbolaget. 

Jag har skrivit det förut: Det är mer "Destination Gotland" och lite för lite ”Destination fastlandet” i deras kampanjer. 

Efter uppmärksamheten kring M/S Birka Gotland-fadäsen har Alandia Cruises rättat till ”misstaget” att inte ge gotlänningar samma jubileumsrabatt som fastlänningar.

Det borde inspirera Destination Gotland att se över utresehamnarna för spännande hotellerbjudanden och temaresor i Gotlandstrafiken också. De kommer att finna att Visby inte går att välja som starthamn på sådana kampanjer heller. 
Rätta till det ”misstaget” också, när ni ändå håller på.

GOTLÄNNINGEN

Det här är en ledare. Gotlänningens ledarsida delar Centerpartiets värderingar.