Linder: "Flygtrafik över Bromma när gamarna cirklar"

Annars är det dåligt med flygaktiviteten. Men en tillfällig pandemi borde inte döda en flygplats. Låt gamarna cirkla förgäves.

Gamarna cirklar, men bytet lever fortfarande och borde få fortsätta göra det.

Gamarna cirklar, men bytet lever fortfarande och borde få fortsätta göra det.

Foto: Ashwini Bhatia/TT

Ledare2021-01-29 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I en av Stieg Trenters deckare bor hans mordgåtelösande fotograf Harry Friberg på Flyghotellet i Bromma i anslutning till en resa. I 50-talets Sverige var det en kosmopolitisk och exklusiv miljö. Jag bodde en natt på Flyghotellet vid Brommaplan för några år sedan och jag måste konstatera att, även om det är ett trevligt hotell, så har det väl tappat sin kosmopolitiska aura.

Även själva flygplatsen hade förändrats redan innan pandemin. Det var inrikesflyget som dominerade på Bromma. Och även om Bromma utgjorde navet för denna trafik så var det väl inte så glamoröst. Men väldigt, väldigt viktigt. Inte minst för de regioner i landet som utgjorde andra änden på alla de flyglinjer som sammanstrålande i Bromma.

Pandemin har, tillfälligt, totalt förändrat förutsättningarna för Bromma flygplats. Men hur det ser ut om ett eller några år vet ingen. Vi vet inte om eller när det traditionella inrikesflyget kommer att växa till sig igen och vi vet inte vilka nya typer av inrikesflyg som kan komma att hjälpa till att lösa behovet av inrikes kommunikationer. Om till exempel elflyg ska börja trafikera Gotland så är det kanske problematiskt om dessa flygplan för korta distanser ska behöva flyga halvvägs till Uppsala istället för att landa på Bromma.

Om man lägger ner Bromma och inrikesflyget börjar repa sig igen kan vi dessutom snabbt få kapacitetsbrist på Arlanda. Ska man våga bygga ut kapaciteten där, till stora kostnader, innan vi är säkra på att det behövs? Om inte, så är ju ledtiderna i sådana stora projekt så långa att vi kan få leva med kapacitetsbrist under lång tid.

För mig är det uppenbart att det nu är en synnerligen dålig och äventyrlig idé att fatta snabba, illa övervägda och kortsiktiga beslut om den långsiktiga tillgången till infrastruktur som det före pandemin fanns ett stort behov av. Ändå används nedgången för flygtrafiken under pandemin som ursäkt för att göra bostadsområde av Bromma flygplats.

Detta är ännu en fråga där lilla Miljöpartiet ges ett alldeles oproportionerligt stort inflytande. S/MP-regeringen försökte ju lägga ner Bromma flygplats redan under förra mandatperioden men stoppades av riksdagsmajoriteten. Nu cirklar de som gamar över Bromma men tycks inte kunna enas om det alls behövs utbyggnader av kapaciteten vid Arlanda för att för att avveckla den andra flygplatsen.

Tanken att lägga ner Bromma flygplats har även fått stöd av flygbolag och av Swedavia, den statliga flygplatsoperatören. Men dessa aktörer har ju inte till uppgift att värna regionala intressen av goda kommunikationer till Stockholm och, genom Bromma flygplats, goda kommunikationer vidare till alla andra regioner i Sverige.