Jag har genom åren gång efter gång återkommit till att det borde byggas en bro mellan Gotland och Fårö. Den verkar som att det är läge för att lägga ner den frågan nu, för överskådlig framtid. Det ligger flera faktorer bakom den bedömningen att det är en fåfäng kamp nu och missbrukad energi.
För det första verkar Trafikverket ha tappat intresse för att bygga bron så att färjorna kan tas ur trafik.
För det andra gillar jag inte alls den tanke som Trafikverket har presenterat, att verket skulle garantera att ta kostnaderna upp till en viss (otillräcklig) nivå och att Regionen skulle ta de kostnader – potentiellt hundratals miljoner kronor – som överskrider det åtagande som Trafikverket är berett att göra. Det vägnät som Fåröförbindelsen är en del av är ju fundamentalt Trafikverkets och inte Regionens ansvar.
Men viktigast är ändå att det fortfarande tycks saknas ett brett engagemang på Fårö för att det ska byggas en bro. Och om detta engagemang inte finns hos lokalbefolkningen, då finns det ändå en gräns för hur länge jag tänker envisas. Som jag skrev redan 2008, som ganska nybliven grön gotlänning, så är det inte främst för de tillfälliga besökarna som bron behövs. De som reser några gånger om året kan säkert leva med att köa lite. Bron borde vara viktigast för dem som i dag har färjeresan som en del av vardagen året runt. De som skulle kunna hoppas på att få sina liv underlättade och hoppas på att Fåröborna ska bli fler.
Om de hoppas på att färjan ska vara ett skydd mot överexploatering för sommartida boende så verkar det ju inte ha funkat så bra hittills. Det krävs nog större hinder än så, för att skrämma bort dem som bara behöver åka färjan några gånger om året. Men hur det än är med bevekelsegrunderna och hur väl eller illa motiverade de är, så finns fortfarande inte det stora engagemanget för en bro.
Hur ska man då se på möjligheten att regionen skulle bidra ekonomiskt för att förbättra färjetrafiken? Det betraktar jag som uteslutet. Som jag tidigare skrivit så är Fåröförbindelsen en del av det vägnät som Trafikverket ansvarar för. När Trafikverket inte vill bygga den bro som Regionen egentligen vill ha, ska Regionen då belöna Trafikverket genom att delfinansiera utvecklingen av den färjetrafik som då måste fortsätta bedrivas?
Visst ska Regionen driva på för en färjetrafik som klarar att möta efterfrågan från bilister och andra trafikanter, men att gå in som finansiär öppnar för framtida oklarheter om vem som egentligen bär ansvaret och riskerar att försätta Regionen i en gisslansituation där kraven på medfinansiering kan skruvas upp.