Linder: "Trafikverket sviker ansvar för Fårötrafik"

Trafikverket tycker att det är för dyrt med en bro till Fårö och vägrar dessutom att betala för en färjetrafik som klarar att svälja trafiken.

Lättade trafikenter som äntligen kommit ombord.

Lättade trafikenter som äntligen kommit ombord.

Foto: Joakim Nyberg

Ledare2021-08-07 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det var väl i viss mån ett uttryck för trötthet och frustration, när jag tidigare i år författade en ledare med rubriken "OK, vi lägger väl ner det där med en Fåröbro".

Jag var efter många år med ämnet trött på Trafikverkets hattande och besviken på att det inte fanns ett tydligare engagemang för en bro bland den bofasta befolkningen.

Men min griniga kapitulation till trots så kan jag inte låta bli att återkomma till ämnet efter att ha sett filmen av kön till färjan på Helagotland. Bil efter bil efter buss efter lastbil i kilometer efter kilometer, där de som ska till förturskön eller annat mål än färjan kastar sig ut i mötande körfält för att försöka ta sig fram.

Även om jag inte själv drabbats av årets köande känner jag ändå hur kampviljan återvänder. Kön till Fåröfärjorna är mer än ett irritationsmoment. Den är ett sammanbrott för kommunikationerna och en trafikfara.

Färjekapaciteten må ha utökats men den är uppenbart otillräcklig när de som är på väg till Fårö tvingas köa i flera timmar.

Trafikverket bär ansvaret för det statliga vägnätet. Om Verket tar sitt ansvar och bygger upp en trafik som möter även högsäsongens krav, så kanske kalkylen för en bro till Fårö ter sig mer ekonomiskt fördelaktig. Men om Trafikverket tillåter sig att fortsätta underdimensionera färjetrafiken, om man låter köerna förbli eller växa än mer, då kan det så klart vara billigare än att bygga en bro.

Är det en bra idé om Region Gotland understödjer färjetrafiken ekonomiskt eller, som Trafikverket varit inne på, förklarar sig villig att täcka upp för oväntat höga byggkostnader för en bro.

Absolut inte! De statliga vägarna är Trafikverkets ansvar och kostnaderna ska inte vältras över på Regionen. Hur orimligt vore det för övrigt inte att ett statligt verk skyddar sig mot fördyrade byggkostnader, genom att låta en Region med ansvar för skola, vård och omsorg ta smällen.

Jag hoppas verkligen att sommarens långa köer till Fåröfärjorna innebär att en bro till Fårö åter aktualiseras. För varje år som går blir argumenten för en bro bara bättre och bättre och behovet av en bro bara växer. Det vore ju bra underligt om detta inte till slut leder till att bron faktiskt blir av. För Fårösund vore det väl dessutom skönt att slippa fungera som kösamhälle.