Man åker inte buss om man inte kan lita på den

Passagerare som blir förbiåkta nu blir helst inte passagerare i framtiden.

När många vill åka finns det ändå ingen buss för somliga.

När många vill åka finns det ändå ingen buss för somliga.

Foto: Henrik Radhe

Ledare2024-08-01 06:35
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det stod en övergiven rullator på cykelbanan bredvid landsvägen, trodde jag först. Men precis när jag körde förbi tyckte jag mig se någon ligga bredvid rullatorn. Så vi svängde av vägen vid första tillfälle, parkerade bilen och tog oss tillbaka till fots. Man befarar ju det värsta, i ett sådant läge.

Men damen som låg vid cykelbanan var inte avsvimmad. Hon var arg. Arg på mig, verkade det som, som ställde dumma frågor. Men framför allt arg på alla turister och de bussar som var så fulla av dem att de körde hållplats förbi. Fem bussar, hävdade hon, hade kört förbi utan att stanna.

Jag var lite skeptisk då. Men senare under tisdagen upptäckte jag P4 Gotlands rapportering just om överfulla bussar och frånåkta passagerare. Bara under torsdagen i förra veckan fick Gotlandsbuss tydligen in ett sextiotal klagomål. Hur många har inte blivit förbiåkta utan att höra av sig för att klaga?

Jag fick en bild i tisdags av vilka det är som får se bussen åka förbi. Det kan alltså vara en kvinna med rullator. Men det finns ju många andra som också förlitar sig på och är beroende av kollektivtrafiken och har tider att passa, på väg till och från arbetet, vården och alla andra typer av ofta viktiga aktiviteter.

Medan Gotlandsbuss och Region Gotland funderar över om och när det ska sättas in extrabussar så tvingas eventuella passagerare fundera över alternativa sätt att transportera sig, om man inte kan räkna med att en hållplats är en hållplats där bussen kommer att stanna och släppa dig ombord. Det kör många tomma eller väldigt glest besuttna bussar i Gotlands kollektivtrafik, men när de passagerare man vill ha faktiskt dyker upp – ett scenario under högsäsongen som borde vara möjligt att förutspå – så saknas det tydligen beredskap för det.

Gotland är väldigt svårt att betjäna med kollektivtrafik eftersom invånarna är så utspridda. Det är en av anledningarna till att jag inte tror att Regionens kampanjande för att fler ska ta bussen kommer att bli speciellt framgångsrikt. Linjenät och turtäthet gör att kollektivtrafiken inte är ett realistiskt och praktiskt alternativ för många.

Men ett grundkrav är väl fungerande trafik, även i efterfrågetoppar, åtminstone på de linjer där det faktiskt finns ett gott underlag för kollektivtrafik. Hur många framtida resenärer har busstrafiken gått miste om, när de som ville vara passagerare får se bussen svischa förbi?

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.