Allvarliga brister som bland annat otaliga överträdelser av besättningens vilotider, blackouter i navigationssystemet och livbåtar som inte kunnat sjösättas vid nödläge. Allt finns dokumenterat i rederiets egna interna avvikelserapporter. Sjöfartsinspektionen har till och med hotat att utfärda nyttjandeförbud för en av de stora färjorna, men rederiet lyckades undkomma detta genom att lämna in en handlingsplan för att åtgärda problemen. Dessutom har tidigare rapporterats om dålig stämning och utarbetad besättning på grund av schemaomläggningar med minimal bemanning.
Under sommarens högtrafik lär det heller inte alltid genomföras säkerhetsövningar på grund av tidsbrist. Vad händer i ett verkligt svårt nödläge med fullsatt färja och besättning som inte tränat ordentligt? Några måste upprätthålla nödvändiga funktioner på kommandobrygga och maskinrum, samt eventuellt släcka brand. För resterande blir det många passagerare per besättningsmedlem att bistå.
Turismen är en av Gotlands mest betydelsefulla näringsgrenar som skapar många arbetstillfällen. Det är flera faktorer som spelar in för att Gotland ska behålla sin plats i tätklungan bland populära resmål. Boendet ska ha bra standard, bokningen ska vara smidig och framförallt ska resan upplevas som trygg och säker och huvuddelen av turistresandet sker just med färjorna.
I andra sammanhang betonas alltid vikten av trivsel och harmoni på en arbetsplats för att full säkerhet och effektivitet ska uppnås.
För en utomstående betraktare verkar det nog som detta inte är fallet när det gäller vår färjetrafik och det inger då inte den trygghet som man har rätt att ställa på sitt resande.
Varför tiger då turistnäringen och regionen i dessa frågor? Mycket tid ägnas åt diskussioner kring biljettpriser och turlistor, men säkerheten? Kanske borde man tänka på vad följderna kan bli och vi har inte råd med minsta lilla incident som sprider oklarhet kring säkerheten på färjorna. Det skulle obönhörligen leda till en nedgång av antalet besökare på Gotland med allt vad det innebär av minskade arbetstillfällen, inkomster med mera.
Därför borde turistnäringen och regionen agera så långt det är möjligt för att uppnå bättre smidighet och samförstånd mellan rederiet och dess personalorganisationer. Vi är alla beroende av vår motorväg över vattnet och denna ska vara så säker som det bara är möjligt. Bästa garantin för detta är, förutom bra utrustade fartyg, en utvilad, vältränad och motiverad besättning.