Mats Linder: "Jag rankar skolrankingen väldigt lågt"

Den utgör en liten undanskymd del av totalen, men det är inte utbildningens resultat och kvalitet som är i fokus när Lärarförbundet rankar. Förbundet har andra intressen.

Letar efter Lärarförbundets ranking?

Letar efter Lärarförbundets ranking?

Foto: Fredrik Norland/TT

Ledare2020-11-11 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Mitt i en plågsam process inför en omorganisering av Gotlands förskola och grundskola dimper det ner en ranking från Lärarförbundet. I denna ranking klättrar Region Gotland från plats 39 från plats 104 bland landets 290 kommuner.

De skolpolitiker som frestas att jubla gör dock klokt i att lugna ner sig en smula och ta rankingen med fattning. Och skepsis.

En riktig skolranking borde fokusera på kunskapsresultateten. Lärarförbundet vill av egenintresse väga in allt möjligt, vilket gör att slutresultatet brister i relevans.

Anta exempelvis att två olika kommuner rankas helt likvärdigt i alla delar av Lärarförbundets skolranking, utom en. Skolan i kommun A är mycket dyrare än skolan i kommun B. Då kommer kommun A att rankas som en bättre skolkommun än kommun B i Lärarförbundets ranking. Är det rimligt?

Eller anta att Region Gotland genomför omorganisationen i enlighet med tjänstemannaförslaget. Eftersom det då blir färre små skolor med riktigt små klasser så innebär väl det att lärartätheten sjunker. Det kommer i så fall att påverka Gotlands skolranking negativt. Detta trots att forskningsläget säger att lärartätheten är tämligen oviktig för utbildningens kvalitet, medan goda, kompetenta lärare är helt centralt för kvaliteten. Ja, i rankningen är lärartäthet en av de två faktorer som ges extra stor tyngd.

Min tolkning är att lärarförbundet vill ha så många potentiella medlemmar som möjligt, oavsett hur det påverkar utbildningens kvalitet. Detta oerhört överdrivna fokus på lärartäthet – inte bara från facket utan även från partipolitiken – har orsakat och fortsätter orsaka stor skada på svensk skolutbildning.

Om jag plötsligt skulle ha små barn att ta hand om – vilket i och för sig skulle komma väldigt överraskande – så hade jag personligen föredragit dagbarnvårdare framför förskola som omsorgsform. Jag tycker inte heller att det är suspekt om föräldrar väljer att stanna hemma med sina barn för att ta hand om dem själva och jag tycker absolut inte att Regionen ska lastas när så sker. Men Lärarförbundet rankar kommunerna efter hur stor andel av befolkningen i åldern 1-5 år som var inskrivna i kommunal förskola eller förskola som drivs i enskild regi. Hur ärorik är Gotlands plats som kommun nummer 19 av 290 när det gäller denna faktor?

Lärarförbundets ranking är en partsinlaga från ett fackförbund som har många andra intressen än utbildningens kvalitet. Det är dessa intressen som gör rankingen ointressant.