Riksdagens stora traditionella partier: Socialdemokraterna och Moderaterna samarbetar på Gotland.
Sveriges näst största parti, Sverigedemokraterna, har makt över regeringen som till stor del sitter där på nåder, SD:s nåder.
Kristdemokraterna har posten som infrastrukturminister i Andreas Carlson.
Aldrig tidigare har så många parametrar pekat mot faktiska möjligheter att nå fram med budskapet att Gotlandstrafiken inte är en lyxtrafik som borde kosta mindre, utan att det är den samlade livsnerven där all infrastruktur som finns för alla orter i övriga landet ska räknas in i en och samma transportled.
Meit Fohlin, Hanna Westerén, Jesper Skalberg Karlsson, Sara Lidqvist och Lars Engelbrektsson: nu är det upp till er att göra allt ni kan för att använda denna öppning och jobba aktivt och konkret för långsiktiga resultat.
På torsdagen reste en delegation från det samlade Gotland till Stockholm för att träffa trafikutskottet. Trafikutskottets ordförande, Ulrika Heie, representerar Centerpartiet så här har även Eva Nypelius en ingång för att skapa maximalt tryck gentemot statsmakten i denna fråga.
Försvarsmakten har i och för sig sina egna fartyg i en krissituation, men i den dagliga vardagen är Försvarsmakten en tung spelare bakom kraven på snabba och pålitliga transporter till och från Gotland. Försvarets behov och påtryckningar sker oftast inte inför öppen ridå men vi litar på att det pågår en dialog.
Politiska partier, företag, organisationer och myndigheter har förstås alltid jobbat för att båda värna och utveckla gotlandstrafiken.
Men nu kräver vi mer av er. Nu måste alla upp på barrikaden så det syns och hörs. Nu vill vi att ni sätter hårt mot hårt. För bättre tillfälle än nu får vi kanske aldrig igen. Om alla är överens om att något måste göras så är det nu bara att göra. Det finns ingen att peka finger mot, det finns inte tid att avvakta nästa val för att åter lämna över denna heta potatis i nån annans knä.
Vi tittar också på er, alla deltidsgotlänningar som i många fall sitter på viktiga poster och/eller har nätverk och egen makt att påverka. Gör vad ni kan för att sprida kunskap och insikt om att gotlandstrafiken inte handlar om bortskämda gotlänningar som vill åka gratis utan om Gotlands största ö-region ska kunna vara en del av Sverige.
För elva år sedan, 2012, samlades 7 000 gotlänningar för att kräva rättvisa villkor. Nu är det dags att den yttersta makten går samman och ryter ifrån så att ingen längre ska kunna säga att de inte förstår vikten av moderna och fungerande transporter till och från Gotland.