"Det finns en anledning till att så många väljer bilen"

Jag har tidigare påtalat att det behövs drastiska insatser för att gotlänningarna ska få upp ögonen för öns kollektivtrafik.

Fler borde upptäcka att kollektivtrafiken fungerar bra. På bilden busschaufför Mats Engström.

Fler borde upptäcka att kollektivtrafiken fungerar bra. På bilden busschaufför Mats Engström.

Foto: Dennis Pettersson

Ledare2022-04-02 06:18
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

KOLLEKTIVTRAFIK

Det finns en anledning till att Gotland är biltätt och att de flesta tar bilen till jobbet och andra resor. Ska vi tänka om behövs det något extra, och allra mest: långsiktighet.

När regionledningen nu vill införa avgiftsfri kollektivtrafik under en period för att åstadkomma just detta håller jag tummarna, men inte andan, för att det ska fungera. 

Målet är så klart inte att gotlänningarna helt ska sluta köra bil. Men många skulle kunna ersätta till exempel jobbresor med buss. Om inte alla dagar så några. 

Planerade resor är lättare eftersom man där kan bestämma att vissa dagar tar jag bussen. Spontant resande blir svårare eftersom trafiken inte är så tät att man kan lita på att det går en buss både dit och tillbaka på de tider man behöver åka.

Som kollegan Per-Ola Olsson skrev på GA:s ledarsida i går: "Om bussen inte är ett realistiskt alternativ spelar det ingen roll om du så får betalt för att åka".

Om kollektivtrafiken har för stor kostym i förhållande till hur många som nyttjar den kan man tycka att man borde mäta om och sy in den. Å andra sidan finns det en potential som om den utnyttjas skulle kunna leda till fördelar på flera områden. Inte minst att kollektivtrafiken kunde bli ännu bättre om fler betalade och åkte med densamma.

Trafiken kostar ju vad den kostar och man kan inte ha linjer bara lite här och var. Ska den föra nån nytta med sig måste den självklart finnas över hela Gotland. Tidigare har ett problem varit att trafiklinjerna snirklat sig runt för att täcka så stor yta som möjligt på bekostnad av reslängden. Vill man ha sightseeing väljer man nog andra transportmedel.

Men ser man alla linjesträckningar på regionens hemsida ser man att det går linjer över hela ön, förutom yttersta sydspetsen och hela Fårö.

Med allt detta i åtanke är det lätt att konstatera att frågan inte är enkel. 

SAMARBETEN

Visst är det väl intressant hur partierna på riks och lokalt skiljer sig åt i sina relationer till varandra?

Moderaterna på riks kritiserar aldrig SD men tar varje tillfälle att distansera sig till sin forna allianskollega Centerpartiet. På det lokala planet rullar dock allianssamarbetet på i många regioner och kommuner. Helt enkelt eftersom man ligger nära varandra i väldigt mycket sakpolitik.

På riksplanet är Socialdemokraterna och Centerpartiet de två partier på var sin kant som är mest öppna för samarbeten med flest partier. Lokalt på Gotland ägnar Socialdemokraterna nu allt sitt utrymme för att kritisera den centerstyrda regionledningen. Allt klagas det på men jag ser inga skarpa förslag på hur man ska göra om man vinner valet.

Tänker man höja kvalitetskraven i äldreomsorgen eller räcker det med att Terra Nova-boendet får 15 ytterligare anställda av Håkan Ericsson? 

Tänker man utöka kraven för måltider i offentligt finansierad verksamhet att innehålla mer närodlat? 

Kommer man att avsluta alla avtal med privata aktörer i gotländsk välfärd?

Eller är allt bara prat?

GOTLÄNNINGEN

Det här är en ledare från Gotlänningens ledarsida, oberoende centerpartistisk