För över två månader sedan, i god tid innan vårändringsbudgeten, skickade Region Gotland en framställan till regeringen där man begärde kompensation för den uppkomna prisstegringen för att transportera både personer och/eller gods till Gotland med färjan. Men ännu har ingen av regeringens ministrar behagat svara på framställan.
Då svaret på en för Gotland avgörande fråga dröjt valde Gotlands socialdemokratiska riksdagsledamot Hanna Westerén att fråga ett antal ministrar när Region Gotland skulle kunna räkna med att få ett svar.
Nu har Westerén fått svar och i svaret kan vi utläsa att frågan om vilken minister som ska svara är utredd. Nämligen infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
I svaret beskrivs hur svenska hushålls och företags ekonomi pressas hårt av bland annat ökade bränslepriser. (Jaså, reds kommentar.) Vi får också veta att ministern ser att priset på gas, vilket färjorna drivs med, sjunker, vilket enligt ministern innebär att priserna på biljetterna på Gotlandsfärjorna kommer att sänkas framöver. När priserna når en acceptabel nivå, om de ens gör det, är ännu skrivet i stjärnorna. Ministern skriver också att han kommer att följa utvecklingen noggrant framöver.
Men frågan NÄR Region Gotland ska få svar på sin hemställan förblir obesvarad. Trots att det var den enda frågan som Hanna Westerén ville ha svar på. Det hon nu fick var ett svar i form av ett ickesvar.
Här har landets enda ö-region drabbats hårt av de ökade gaspriserna och då har regeringen inget intresse av att ens undersöka möjligheten att kompensera företag och privatpersoner. Att Destination Gotland fått kompensation utifrån avtalet där DG och staten delar på risken vid ökade bränslekostnader, gör inte biljetterna billigare. Däremot hade de blivit än dyrare om Destinationen skulle haft hela risken vid ökade bränslepriser.
Det är inte heller Destination Gotland som drabbas av de kraftigt ökade bränslepriserna, de kompenseras av staten och den avtalsenliga prishöjningen de gjort, de som behöver kompenseras är resande och företag som måste få varor transporterade med färjan oavsett åt vilket håll.
I denna kris där människor isoleras från sina anhöriga på fastlandet och företags konkurrenskraft försämras så kraftigt att de riskerar att slås ut, är allt vi får från regeringen ett ickesvar.
Gick i fällan
I min ledare förra torsdagen gick i en fälla jag varnat andra för. Ledaren tog upp förhandlingen som ledde fram till Gotlandshems nya hyror.
Jag beskrev utifrån min erfarenhet som förhandlare en av de ledstjärnor jag hade och har när det gäller förhandlingar. Att alltid försöka hitta en lösning. Utifrån det som media rapporterat upplevde jag att Gotlandshem inte följt den ledstjärnan. Men då gick jag i en fälla jag både varnat och kritiserat andra för att hamna i. Det finns en ledstjärna till som jag höll och håller helig. Att det som säg i förhandlingsrummet stannar i förhandlingsrummet, om man inte är överens om annat. Följer parterna den ledstjärnan så skapas ett förtroende mellan parterna som gör kommande förhandlingar lättare. För även om man har olika roller så är det viktigt att man kan lita på varandra.
Men nu gick jag i fällan och såg bara en sida av myntet, vilket jag beklagar. Jag borde ha hedrat Gotlandshems tystnad före att gå i fällan och lita blint på den ensidiga bild som medias bevakning av förhandlingarna gav.