Det nya världsläget gjorde att många tidigare heliga kor snabbt letts till slakt. Tysklands avtal med Ryssland om Nord Stream 2 avslutades. Belgien sköt sina planer att stänga kärnkraften på framtiden. Tyskland har gett klartecken att plöja upp en miljon hektar tidigare skyddad mark i syfte att öka matproduktionen.
Principen att inte sälja vapen till konfliktzoner kastades snabbt överbord. För mindre än tre år sedan benämnde Frankrikes president Emmanuel Macron NATO ”hjärndött”. Nu springer han i vad som förefaller vara ett försök att efterlikna den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj runt i skäggstubb och huvtröja med emblem från de franska fallskärmstruppernas emblem.
Det är högst troligt att detta bara är början på en för många västliga debattörer och makthavare lång rad av plågsamma omvändningar. Framför allt i Sverige. Vi har som nation i vår jakt på att vara goda lagt krokben för oss själva. Ett av de exempel på detta som debatterats under senare tid är bränsleskatter och reduktionsplikt.
Skatten är 4,80 kronor på diesel och 6,82 kronor på bensin. Plus moms. Momsen på skatten var i fredags 1,20 respektive 1,71 kronor. Reduktionsplikten anger hur mycket fossilfritt leverantörerna måste blanda i bränslet. Då det fossilfria bränslet är dyrare än det fossila driver hög reduktionsplikt upp priset. I synnerhet nu efter kriget i Ukraina.
Både skatt och reduktionsplikt var redan innan kriget föremål för stark kritik. En kritik som ofta framfördes för döva öron. Vi ska minnas att till och med bland dagens mest högljudda kritiker finns de som så sent som 22 juni i fjol röstade för en höjd reduktionsplikt. Något de nu verkar ha glömt. Det är givetvis positivt att dessa nu insett sina misstag, men vore det verkligen för mycket begärt med politiker som gjorde rätt från början?
Det är som sagt inte sista gången vi kommer se 180-gradersvändningar i politiken. Och det är tvunget. Till och med V har insett att det vi sysslat med inte längre går, och har anslutit sig till M:s, L:s, KD:s och SD:s förslag om att med skattesänkningar och minskad reduktionsplikt sänka priset på bensin och diesel med fyra respektive fem kronor.
Ett förslag som klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) kallat ”hål i huvudet” och hävdat att det på grund av att det bryter mot EU:s energiskattedirektiv är omöjligt att genomföra. Att Sverige bryter mot vapendirektivet och art- och habitatdirektivet går däremot finemang.
Att MP som in sin världsfrånvändhet är direkt civilisationsfientligt inte heller vill sänka skatten är naturligt. Men när V sviker S agerar C villig stödhjul, och motsätter sig en förslaget. Trots de interna kraven på ändrad politik, och trots att läget är ohållbart fortsätter ledargarnityret i C likväl hålla fast vid sina orealistiska krav och motarbeta nödvändiga prissänkningar. Sverige har redan ett grönt parti som ställer till vanligt folks vardag. Det behövs inte ett till.