Om detta drabbat färjorna hade det varit orkan

Men flyget är också helt centralt för Gotlands kommunikationer med omvärlden.

Visby flygplats.

Visby flygplats.

Foto: Dennis Pettersson

Ledare2024-09-29 06:14
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det är inte svårt att föreställa sig vreden som skulle väckas om Gotlandstrafiken till sjöss plötsligt skulle övergå till att bara använda en hamn på fastlandet. Än mer skulle vreden stegras om restiden skulle förlängas väsentligt så att vi förflyttades tillbaka till tiden då det tog typ fem timmar att ta sig över. Om förändringen dessutom skulle leda till omfattande fördyringar...

Förändringar i färjetrafiken slår bredare mot det gotländska samhället än när det är flyget som drabbas. Enligt Swedavias statistik så var det 317 506 passagerare som landade på Visby flygplats under 2023. Många av dem var utsocknes eller flitiga resenärer från ett begränsad del av det gotländska samhället. Om färjetrafiken under 2023 berättar Destination Gotland:

"Under 2023 transporterade vi cirka 1,7 miljoner passagerare, 540 000 personbilar och 760 000 längdmeter gods."

Men även om de direkta konsekvenserna av sämre och dyrare flygförbindelser drabbar färre gotlänningar än vad motsvarande förändringar av färjetrafiken skulle göra, så slår det ändå mot hela det gotländska samhället när villkoren bland annat för näringslivet och för veckopendling försämras på ön. Och om man oroade sig över flygtrafiken och de bolag som sköter den, efter beskedet om att BRA slutar flyga till Bromma flygplats och istället ska flyga till och från Arlanda åt SAS, hur nervös blir man då inte efter den vecka som gått?

Under onsdagen ställde BRA in flera flygningar mellan Gotland och Bromma. Även flera andra av BRA:s inrikeslinjer drabbades, vilket enligt säljchef Christian Sandén berodde på personalbrist och tekniska problem:

– Det här är helt enkelt en väldigt dålig dag för flygbolaget BRA.

Under torsdagen meddelade SAS att flygtrafiken mellan Gotland och Arlanda blir nästintill obefintlig under november och december. Flygbolaget har inte till flygplan så det räcker.

Man anar ju hur det kommer att bli sedan BRA och SAS slagit sina påsar ihop och – tills vidare – monopoliserat flygtrafiken mellan Gotland och Stockholm.

För ovanlighetens skull ska jag själv flyga till Bromma på måndag morgon, för vidare transport till en värmländsk residensstad. Kan inte göra annat än att hålla tummarna och mentalt förbereda mig för strul.

Så här kan Gotland inte ha det. Ön behöver goda och stabila flygförbindelser. Men de krisdrabbade bolag vi nu dras med verkar inte kapabla eller villiga att åstadkomma det.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.