Äntligen tar 1800-talet slut

Vart sjÀtte Är ska EU-lÀnderna rapportera tillstÄndet för olika naturtyper som omfattas av art- och habitatdirektivet.

Ribban ska inte vara orealistiskt hög.

Ribban ska inte vara orealistiskt hög.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2025-01-11 16:05
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

En viktig del i rapporteringen Ă€r att rapportera huruvida arealen för olika naturtyper Ă€r gynnsam. Det som avgör om arealen Ă€r gynnsam bestĂ€ms av vad man jĂ€mför med. Sverige har fram till nu jĂ€mfört med förindustriell tid. NĂ€rmare bestĂ€mt med  första halvan av 1800-talet. Det har inneburit att Sverige orĂ€ttvist framstĂ„tt som bland de sĂ€msta i klassen trots allt bra vi gjort för att bevara och skydda naturen. VĂ„rt val av referensĂ„r har helt enkelt skapat en orealistiskt hög ribba jĂ€mfört med lĂ€nder som valt modernare referensĂ„r – ofta eftersom de förlorat stora delar av sin natur via urbanisering och industrialisering.

NÀr EU:s naturrestaureringslag blivit verklighet blir konsekvenserna Ànnu vÀrre. Lagen krÀver att 30 procent av de miljöer som omfattas av lagen ska ÄterstÀllas till Är 2030, och hela 90 procent till Är 2050. Sveriges val av referensÄr skulle alltsÄ innebÀra att vi mÄste ÄterstÀlla stora arealer till det skick och omfattning som rÄdde innan det moderna samhÀllet ens fanns. Det hade inte gÄtt.

DĂ€rför har regeringen beslutat att nĂ€r Sverige rapporterar tillstĂ„ndet för skogliga naturtyper ska 1995 anvĂ€ndas som referensĂ„r. För hĂ€vdade grĂ€smarker ska okĂ€nd status rapporteras i vĂ€ntan pĂ„ den utredning som ska göras Ă€r klar. ”För skogliga naturtyper ska den faktiska arealen vid Sveriges EU-intrĂ€de Ă„r 1995 rapporteras. Regeringen vĂ€rnar svensk konkurrenskraft”, sĂ€ger landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Om regeringen bara klarar av att sÀkerstÀlla att NaturvÄrdsverket faktiskt lyder regeringens beslut i frÄgan, Àr detta ett stort steg i rÀtt riktning. Först och frÀmst Àr det svÄrt att motivera att Sverige ska bÀra ansvar för miljöförÀndringar som skedde innan vi blev medlemmar i EU och började omfattas av de gemensamma regelverken. Med 1995 som referensÄr undviker vi retroaktiv skuldbelÀggning för ÄtgÀrder som inte bara lagliga, utan nödvÀndiga för att bygga upp ett fungerande samhÀlle.

Det Àr ocksÄ minst sagt problematiskt att Sverige ska ÄterstÀlla stora arealer till en tid dÄ vÄrt samhÀlle knappt fanns. Inte minst för landsbygden. Att anvÀnda referensÄr som saknar koppling till dagens samhÀlle hade inneburit att stora bördor lagts pÄ landsbygdskommunerna. StÀderna, i synnerhet de större, dÀr markpÄverkan Àr bÄde betydande och permanent, kommer ju aldrig att ÄterstÀllas.

Med följden att landsbygdskommunerna fÄtt bÀra bÄde sina och stÀdernas ÄterstÀllningsbeting. Detta har inte bara varit orÀttvist utan ocksÄ lett till att betydande resurser drÀnerats frÄn landsbygden.

Äntligen har vi en regering med insikt om att hĂ„llbar förvaltning krĂ€ver balans mellan ekologiska, sociala och ekonomiska behov. Detta Ă€r en instĂ€llning som bör genomsyra allt arbete pĂ„ miljöomrĂ„det. Sverige kan inte vara bĂ€st i klassen om det innebĂ€r att samhĂ€llet utanför stĂ€derna knĂ€cks.

GA

Detta Àr en ledare frÄn Gotlands Allehanda, som Àr oberoende moderat.