Riksdagens partier var helt eniga om behovet av den tillfÀlliga lagen. Under den del av debatten som jag tog del av fanns det ingen talare som var kritisk till förslaget. Det fanns rÀttmÀtig kritik till de orsaker som lett fram till den cementkris vi nu riskerar att fÄ, men utifrÄn den situation vi har ser ingen nÄgon annan utvÀg.
Ytterligare ett hinder Àr passerat pÄ vÀgen bort frÄn en cementbrist och stora följder för samhÀllet. Men det finns hinder kvar och det första i raden blir regeringens behandling av den ansökan som Cementa redan skickat in. DÀrefter dyker de riktigt tuffa hindren upp i form av eventuella överprövningar av regeringens beslut.
Politikerna i riksdagen har insett risken för en cementkris med allvarliga följder för samhÀllet. Riksdagspartiernas ledningar har upptrÀtt förstÄndigt och pragmatiskt vilket inte alltid Àr fallet.
I debatten kring den cementkris som riskerar att utlösas om Cementa i Slite tvingas stoppa sin produktion innan tillgÄng pÄ annan cement Àr sÀkrad upplever jag en aktivism som delvis saknar verklighetsförankring. Ett sÀtt som jag tidigare sett pÄ andra sidan miljödebatten, nÀmligen hos klimatförnekare.
Aktivismen utgÄr frÄn att cementkrisen Àr ett pÄhitt av kapitalet i form av Cementa, betongindustrin och byggbranschen. Man menar att det visst finns cement att importera för det visar en rapport som gjordes 2020. Att det var mitt under pandemin dÄ de flesta lÀnder hade stenhÄrda restriktioner verkar man inte ta hÀnsyn till. Aktivisterna hÀvdar ocksÄ att det finns en utbyggd infrastruktur för en kraftigt ökad cementimport, och att vilken cement som helst kan anvÀndas till betong utan att utförliga tester behöver göras. Det hÀr Àr en farlig utveckling och jag Àr glad att riksdagens ledamöter, som har rÀtten att stifta vÄra lagar, hÄller sig till den fakta som finns.
Men det finns Àven problem med den lösning som riksdagen nu beslutat om. Lagen Àr ett hastverk av förklarlig anledning och fick hÄrd kritik av bland annat LagrÄdet. I det förslag som slutligen togs upp för beslut har LagrÄdets kritik ÄtgÀrdats till viss del och i andra delar har kritiken bemötts pÄ ett konstruktivt sÀtt. Men frÄgan Àr ÀndÄ om de ansökningar som godkÀnns genom den tillfÀlliga lagen hÄller rent rÀttsligt. Den frÄgan lÀr vi fÄ reda pÄ för mÄnga Àr de organisationerna som sagt att de kommer att överklaga regeringens kommande beslut att lÄta Cementa fÄ utökad tid pÄ sitt nuvarande tillstÄnd.
HÀr uppstÄr nÀsta tuffa hinder. Hur lÄng tid kommer den processen att ta? Erfarenhet frÄn liknande Àrenden Àr inte den bÀsta och i vÀrsta fall hinner cementkrisen slÄ till innan ett beslut Àr taget.
S-ordförande
Under gÄrdagen blev det ocksÄ klart att Socialdemokraternas valberedning gör samma sak som samtliga s-distrikt gjort. De nominerar Magdalena Andersson till posten som partiets nÀsta ordförande. Magdalena Andersson har ocksÄ tackat ja till valberedningens nominering med orden: Jag kÀnner mig djupt hedrad över att bli föreslagen som partiordförande och vill tacka för det stöd jag fÄtt av sÄ mÄnga medlemmar. Sverige Àr ett fantastiskt land men vi socialdemokrater vet ocksÄ att Sverige kan bÀttre.
Ăven om vi inte ska gĂ„ hĂ€ndelserna i förvĂ€g ser det onekligen ut som om Magdalena Andersson blir Socialdemokraternas blott andra kvinnliga ordförande. Mona Sahlin blev första kvinnan pĂ„ posten, men misslyckades att bli landets första kvinnliga statsminister. Den möjligheten ser onekligen betydligt bĂ€ttre ut för Magdalena Andersson. Men först mĂ„ste hon bli vald av den stundande S-kongressen.