Regionen meddelar att de även i sommar kommer stänga av Gutebacken för genomfartstrafik. Jag förstår beslutet även om jag hade hoppats på att regionen samtidigt åtgärdade den farliga korsningen med nya trafikljus.
Korsningen Söderväg – Gutevägen är sedan de före detta trafikljusen gick ur tiden en av Visbys farligaste korsningar. Sikten åt vänster för de som kommer nerifrån Gutebacken är ytterst begränsad samtidigt som trafiken på Söderväg är omfattande. Med de långa fronter som dagens bilar har behöver man köra ut i körfältet innan man få fri sikt.
De trafikljus som en gång i tiden satt där gjorde det av en orsak. Säkerheten för bilisterna.
Men utifrån hur regionen verkar resonera är just säkerheten inte något som prioriteras i den farliga korsningen, i alla fall inte framför alla andra märkliga bortförklaringar.
För det har kommit en hel del underliga svar på orsaken till att regionen inte sätter dit nya trafikljus. Vi har hört att problemen är marginella utifrån de beräkningar som gjorts. Det har sagts att trafikljusen inte ska upp för att då blir det mer trafik i Visbys centrala delar. Och så slutligen att nya trafikljus inte kan sättas upp av ekonomiska skäl då alla Visbys trafikljus måste bytas samtidigt för att få tekniken att fungera.
Att problemen skulle vara marginella kan ju diskuteras och om allt färre bilister väljer den vägen blir ju problemen mindre, det har regionen rätt i. Men om säkerheten för de som måste ta den vägen ökar på grund bristen på trafikljus, är det ju ingen tröst för dem.
Att trafiken in mot centrala Visby skulle öka om det sattes upp trafikljus har ingen som helst bäring. Jag tror det är tvärt om. Trafik som kommer nerifrån väljer nu i högre utsträckning att svänga in på Visborgsgatan. Jag tar också för givet att boende på Visborgsgatan och dess tvärgator väljer att köra in mot Visbys centrala delar, i stället för att ta den osäkra korsningen, även om deras slutliga destination ligger söderut.
Ofta känner jag att regionen blandar ihop de problem som finns med Gutevägen som genväg. Jag förstår att de vill se fler som använder sig av färjeleden, men just den frågan har inget med trafikljusens vara eller icke vara. Oavsett hur många som väljer färjeleden är korsningen farlig för de som ändå tvingas välja den. Dessutom ökar trafiken på Söderväg från Bilcity-rondellen och i mot de centrala delarna av Visby när de som annars valt Gutebacken väljer färjeleden. Något som gör det ännu farligare vid den trafikljuslösa korsningen då stressade bilister är farliga bilister.
Jag kan därmed konstatera att även om Gutevägen stängs av inför varje sommar gör det inte korsningen säkrare för de som ändå måste ta vägen genom korsningen Söderväg - Gutebacken.