SAS sågning är ju ännu mer en partsinlaga

Flygbolaget är ingen trovärdig källa till omdömen om framtiden för Bromma flygplats.

SAS-flygplan på Visby flygplats.

SAS-flygplan på Visby flygplats.

Foto: Dennis Pettersson

Ledare2025-01-27 07:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Region Gotland beställde en rapport, när SAS och BRA slog sina påsar ihop, avskaffade konkurrens i den gotländska flygtrafiken och flyttade all trafik från Bromma flygplats till Arlanda.

Regionen har goda skäl att vara orolig, att söka informera sig om läget och bilda opinion för framtidens gotländska flygtrafik. Så det var rätt och rimligt att agera.

Frågan är om rapporten man beställde uppfyllde målsättningarna. Uppdraget gick till några gotländska flygprofiler med känslor för Bromma och fort skulle det gå. Resultatet blev i enlighet med förutsättningarna. Rapportens budskap var nog i enlighet med vad regionens företrädare tänkt sig, men den brast i vederhäftighet och trovärdighet.

Så för den som vill devalvera värdet av regionens flygrapport så finns det sårbarheter att sikta på. Men det har ju regionens egna företrädare redan gjort. Regiondirektör Stefan Hollmark har beskrivit den som partisk. Regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) har själv kallat den för ”väldigt vinklad”. En produkt som bara delvis är användbar.

P4 Gotland rapporterar dock att SAS ansett det påkallat att ge sin egen recension i ett mejl till regionen. Där kritiserar bolaget rapporten för att vara ett sammelsurium av fakta (och faktafel) och rapportförfattarnas egna åsikter, utan att det är tydligt vad som är vad. Och kritiken kokar ner just till att rapporten är en partsinlaga.

Jag kan då inte avhålla mig från att påpeka att det i detta sammanhang inte finns någon tydligare partsinlaga än SAS recension. Efter att ha bidragit till att stänga ner flygtrafiken mellan Gotland och Bromma flygplats har bolaget allt intresse av att Bromma flygplats läggs ner. Det skulle undanröja en möjlig konkurrensfördel för en eventuell hugad konkurrent till SAS och BRA. En sådan konkurrent skulle i så fall vara hänvisat till samma flygplats som SAS redan använder. Vilket sannolikt innebär en konkurrensfördel för SAS istället, exempelvis vad gäller tillgången till attraktiva så kallade slot-tider.

Varje utspel från SAS om att Bromma flygplats inte längre behövs och kan avvecklas saknar därför trovärdighet. Bromma flygplats är infrastruktur som SAS inte vill använda och bolaget ser därför helst att ingen annan heller kan använda den heller. Då blir enklare att tillsammans med BRA fortsätta behärska Gotlands flygförbindelser med fastlandet.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.