Skolskjutsen har stor förbättringspotential

Man kan säga mycket om Bergkvara buss övertagande av den gotländska kollektivtrafiken, men att kalla det för succé är att ta i.

En av bussarna som Bergkvara buss använder i den gotländska kollektivtrafiken.

En av bussarna som Bergkvara buss använder i den gotländska kollektivtrafiken.

Foto: Dennis Pettersson/Arkiv

Ledare2020-08-20 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Bergkvara buss fick visserligen inte de bästa förutsättningarna att ta över då hela upphandlingsprocessen fått mycket stark kritik. Något Bergkvara buss är helt utan skuld till. Bland annat fick upphandlingsresultatet till följd att många lokala bussbolag blev av med sin stadiga inkomstkälla och möjligheten att bedriva verksamhet året runt. Något som helt naturligt retat upp rätt många. Men under den korta tid som Bergkvara buss haft ansvaret för den gotländska kollektivtrafiken har det rapporterats ovanligt mycket i media om de problem som bolaget haft. Bussar som inte håller är ett av de mer kända problemen som den nya operatören fått brottas med. 

När nu skolorna startade höstterminen i början av veckan uppdagades det ytterligare problem. På P4 Gotlands Facebook-sida kan man läsa många olika erfarenheter från skolskjutsarna de första skoldagarna. Bussar som inte kom på morgonen, barn som fick guida chaufförerna så de körde rätt och bussar som inte gick hem på eftermiddagen. Men det värsta var nog att en buss med barn i 6-års åldern aldrig dök upp när föräldrar stod och väntade på deras hemkomst. Tänk er själva, att släppa iväg sin 6-åring med skolbussen på morgon och sen stå och vänta på att barnen skulle komma tillbaka utan att bussen dyker upp. När de oroliga föräldrarna försökte få reda på vad som hänt hade de mycket svårt att få kontakt med någon ansvarig som hade någon förklaring. Det är nog många negativa tankar som hinner fara genom en förälders huvud då. Och att sen inte få något klokt svar på vad som hänt, när man oroligt ringer till både Bergkvara buss och regionen. Det skulle få upp pulsen på vilken förälder som helst. Nu slutade det hela lyckligt när en buss med de lite skärrade, men välbehållna, barnen anlände till rätt adress 90 minuter efter tidtabellen.

Till Bergkvara buss försvar kan man säga att det inte är helt ovanligt att skolskjutsarna inte fungerar som de ska från första skoldagen. Pusslet är knepigt och ansökningar om skolskjuts kan göras under hela terminens gång, och kan komma in nära inpå skolstarten. Något som ger en ny pusselbit att lägga vid varje ny beviljad skolskjuts. Dessutom ska informationen gå hela vägen från regionen till busschauffören, vilket kan leda till missförstånd. Kommunikation är som ni alla vet inte så lätt alla gånger. 

Men att det kan strula till sig vid varje skolstart är ingen nyhet och både regionen som den aktuella utföraren borde ha en extra beredskap för de eventuella problem som kan uppstå. Då hade mamman till 6-åringen kanske fått kontakt med någon som klarat av att ge henne lugnande besked.

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.