Så höjer S bränslepriset för att retas

Socialdemokraternas omsorg tog slut under valnatten.

Tanklöst behandlad tankare.

Tanklöst behandlad tankare.

Foto: Erik Simander/TT

Ledare2022-10-04 06:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Energipriserna har varit detta års stora sorgebarn. En av anledningarna är att vi haft en socialdemokratisk regering som under lång tid inte bara varit ovillig att lätta människors och företags ekonomiska börda, utan till och med tjurnackat arbetat för att höja redan höga priser. Det var inte förrän de insåg att det var valår som de började prata om återbetalning på el och sänkt bränsleskatt. Och när valet väl var över svek de igen.

I januari kallade Energiminister Khashayar Farmanbar (S) de höga bränslepriserna ”en viktig signal” som skulle förmå människor att växla över till fossilfritt. Att fossilfritt är ännu dyrare och att volymerna, redan före kriget, inte fanns var en verklighet han glatt bortsåg från.

När vänstern och högeroppositionen i maj kom överens om att sänka bränslepriserna och pausa reduktionsplikten, alltså inblandningen av fossilfritt i bränslet, kallade klimatminister Annika Strandhäll (S) överenskommelsen för ”hål i huvudet” och menade att dessa partier inte har ”koll på hur det fungerar”. Enlig ministern kunde EU-kommissionen omöjligen besluta om ett undantag.

Någon dag senare anslöt sig hennes partikollega Mikael Damberg till oppositionens linje. Ett ställningstagande han förklarade grundades i pragmatism. Det enda som skiljer pragmatism från att vara hål i huvudet är alltså att de yttras av en socialdemokrat.

Energiskatten sänktes således med en krona och fem öre per liter från och med första maj fram till första månadsskiftet efter valet. Alltså snävast möjliga marginal för att inte störa Socialdemokraternas valrörelse alltför mycket.

Under torsdagen beslutade så EU:s ministerråd i enlighet med förslaget från EU-kommissionen om att låta medlemsländerna helt slopa energiskatten på drivmedel i upp till tre månader. Alltså nästan tre kronor lägre skatt per liter bensin, och drygt en krona per liter diesel – plus moms.

Samma dag som ministerrådet gav grönt ljus för tre månader med slopad energiskatt på bränsle, hade den svenska regeringen möte. De blågulas ambition för bränslepriset är ingen hemlighet och det är den socialdemokratiska regeringen som beslutat om skattesänkningen som gick ut natten mellan fredag och lördag. Det fanns alltså inga hinder alls för Socialdemokraterna att besluta om slopad energiskatt och underlätta människors liv.

Men icke. Istället offrar de gladeligen människors redan ansträngda ekonomi för att ge Kristersson en dålig start. Den förmenta omtanke S visade väljarna tog alltså slut i exakt samma stund som vallokalerna stängde. Så beter sig inte ett statsbärande parti.

Och nej, en sänkt skatt på bränsle kommer inte elda på inflationen. Tvärtom är det ju de höga energipriserna som driver inflationen uppåt, och Riksbanken hade inga problem med nollränta då bensinen kostade långt under 20 kronor. Glöm aldrig hur lite värda ni är för Socialdemokraterna och vad de är villiga att kasta in landet i bara för att lägga krokben för andra partier.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.