Det här var ju inte alls fint som snus

Det fick konsekvenser, att vara ägd av Philip Morris International.

Gotländsk produktionsanläggning slutar göra gotländskt snus.

Gotländsk produktionsanläggning slutar göra gotländskt snus.

Foto: David Skoog/arkiv

Ledare2025-01-10 05:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Swedish Match betalade bra när bolaget köpte Gotlandssnus. Det kostade 283 miljoner kronor år 2018. Nu rapporterar Helagotland om att Swedish Match lägger ner alla Gotlandssnus varumärken. Jakobssons, Swave och Qvitt är snart historia.

Är det inte helt prilligt? Var inte Gotlandssnus egna varumärken mycket av vad Swedish Match betalade för vid förvärvet?  Hur kan dessa beslut hänga ihop?

De hänger inte ihop. Swedish Match 2025 är inte samma företag som Swedish Match 2018.

Även om Swedish Match redan 2018 hade expanderat internationellt – och även om företaget redan då samarbetade med Philip Morris International – så var det fortfarande i hög grad ett svenskt bolag noterat på den svenska börsen. Det förändrades för drygt två år sedan när Philip Morris International förvärvade Swedish Match som då också avnoterades från Stockholmsbörsen. Den multinationella jätten, som relativt ny ägare, har uppenbarligen en annan syn på hur Swedish Match och dess produkter och tillgångar bäst kan förvaltas.

Swedish Match var också en, efter svenska förhållanden, tämligen osentimental jätte som aggressivt försökte (och länge lyckades) att helt dominera den svenska marknaden. Det gick så långt att Swedish Match 1999 förvärvade den lilla verksamhet med snusförsäljning över postorder och internet som den skabröse trubaduren Bengt Sändh hade byggt upp. Priset, som inte var offentligt, skattades då till tio miljoner kronor. Snusmarknaden tillhörde då Swedish Match och man var mycket angelägna om att det skulle förbli så.

Men det är i längden svårt att helt äga en marknad där de hinder som finns för nykomlingar inte är oöverstigliga.

Jag vet inte exakt vad som var Swedish Match ambitioner vid förvärvet av Gotlandssbus 2018, men det var inte sentimental omsorg om en uppstickare.

Hur kommer det nu att gå för Gotlandssnus eller mer precist för de anställda och den tillverkning finns på Gotland? Enligt Swedish Match så kommer produktionsanläggningen inte att läggas ner och det är ju – tillfälligt – betryggande. Men man kommer ju samtidigt inte ifrån att det är problematiskt att sälja ett snus som gotländskt om det inte tillverkas på Gotland. När det däremot tillverkas snus på Gotland som inte har en gotländsk identitet så blir ju anläggningen betydligt enklare att lägga ner, om man skulle finna anledning till det. Och att Philip Morris International inte präglas av någon omfattande sentimentalitet har vi väl redan kommit fram till.

Vi får hoppas på det bästa. Och konstatera att för den som vill tillverka och sälja ett gotländskt snus så är marknaden nu vidöppen.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.