Flera partier vill nu avskaffa bötesstraffet och ersätta det med fängelse. Trots att frågan så sent som i höstas röstades ner av samtliga partier utom Vänsterpartiet. Nu har Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna vänt i frågan efter den senaste tidens uppmärksammade polisinsatser.
Jag förstår tanken, men ser fler nackdelar än fördelar med ett borttagande av böter och därmed möjligheten för polisen att direkt på plats lagföra männen som utnyttjar prostituerade.
I dag kan polisen på plats dela ut ett bötesföreläggande om den man som misstänks för sexköp erkänner och går med på den snabba lösningen. Ungefär på samma sätt som sker vid exempelvis fortkörning. Fördelen är en snabbare rättsprocess där alla inblandade inklusive tingsrätten slipper lägga tid, pengar och energi på ett, utifrån straffsatsen, ringa brott som är både bevisat och erkänt. Nackdelen är att brottslingen slipper undan skymfen att stå inför rätta och den större medial uppmärksamhet som en domstolsförhandling kan medföra.
Om straffsatsen höjs ökar också beviskraven vilket innebär mer arbete för polis, åklagare och domstol. Experter som uttalat sig i media menar att risken finns att färre blir dömda för sexköp om straffsatsen höjs. Simon Häggström, en av landets mest erfarna poliser när det gäller bekämpandet av prostitution, säger till P3 Nyheter ”Om normalpåföljden skulle bli fängelse, då innebär det också att vi tar bort incitamenten för de här brottslingarna att erkänna brottet.” Samtidigt säger andra experter att högre straffsats kan ge poliserna incitament att öka insatserna mot prostitution. Jag är helt övertygad om att många av de män som i dag blir tagna på bar gärning och erkänner på plats skulle kunna ge en helt annan version i en eventuell rättegång. Det är efter vinterns ”reklam” filmer uppenbart att det finns advokater som skulle göra vad som helst för att minska risken att deras klient blir fälld. Ett beteende som gör att åklagarens bevisbörda, och risken att torsken frias, ökar markant.
Men jag tänker också på de prostituerade och hur de kan komma att påverkas om de blir inblandade i en mer utdragen rättsprocess. Här pratar vi till mycket stor del om utländska flickor, och pojkar, som är i en extremt utsatt position. De sitter fast i den organiserade brottslighetens nät och dessutom i ett land där de varken kan språket eller den kultur som råder inom rättsväsendet. Vi vet hur våldtagna kvinnor kan uppleva rättsprocesser och här riskerar de prostituerade att drabbas på liknande sätt eller värre. Hur kommer deras eventuella vittnesmål tas emot? Finns de ens kvar i landet när rättegången börjar? Vilken press blir de utsatta för av dem som tvingat dem till prostitution?
Det finns andra vägar att sätta dit de män som utnyttjar prostituerade som utsatts för människohandel. Den nyligen instiftade samtyckeslagen är ett exempel, där brottsrubriceringen oaktsam våldtäkt kan användas om sexköparen kunnat misstänka att den prostituerade inte valt yrket av egen fri vilja. Kan polis och åklagare använda det här verktyget mot de män som utnyttjar människor som uppenbart tvingats till prostitution kan man bötfälla torsken direkt för att sedan utreda och eventuellt åtala för oaktsam våldtäkt. Det är i mina ögon ett bättre sätt att handskas med prostitution och människohandel än att ta bort den enkla vägen att lagföra torskarna och riskera att färre överhuvudtaget döms.