I en artikel på Helagotland.se kan vi läsa om de senaste turerna kring den omdiskuterade korsningen Söderväg Gutevägen. Det som skulle göras i höstas är nu på gång att bli verklighet.
Men låt oss ta det från början. Korsningen Söderväg/Gutevägen var sen många år utrustad med trafikljus. Där korsas den vältrafikerade Söderväg med Gutevägen som tidvis är hårt belastad. Korsningen i sig är dessutom osymmetrisk på fel sätt så de som kommer körande nedifrån Gutebacken har mycket dålig sikt åt vänster.
Risken för olyckor är med andra ord uppenbar, speciellt när köer och skrikande barn ökar på stresspåslaget. Trafikljusen hade med andra ord en viktig funktion och gjorde korsningen säkrare samtidigt som trafiken flöt på bra, även när den var som tätast.
Men som allt annat har även trafikljus sitt sista datum och det inföll för mer än ett år sedan. Därefter har det varit en svår trafiksituation vid korsningen och några nya trafikljus verkar det inte finnas intresse från regionen att sätta upp, av någon ännu okänd anledning.
Regionen har i stället inriktat sig på ett annat spår för att lösa den problematiska trafiksituationen i korsningen. Nämligen att få bilisterna att ta andra vägar, främst färjeleden. Men precis som vatten tar den enklaste vägen väljer de flesta, eller i alla fall många av, bilisterna, som ska till och från hamnområdet i Visby, att ta Gutebacken/Gutevägen.
Därför verkar regionen ha inriktat sig på att göra den enklaste vägen så krånglig att den inte längre blir den enklaste. Detta har hittills utmynnat i en korsning som är i det närmaste omöjlig att köra lagligt i. Du ska nämligen först stanna vid stoppstrecket, därefter se dig för och lämna företräde för de oskyddade trafikanterna vid övergångsstället för att därefter stanna igen delvis på övergångsstället och en bit ut i vägen för att kunna se till vänster om det kommer någon bil bakom det staket som skymmer sikten åt det hållet.
Detta insåg regionen var en dålig lösning så de projekterade fram en ny lösning redan i höstas, men först nu kan det bli verklighet. Eller man har i alla fall ”börjat detaljstudera på plats hur vi kan göra dessa åtgärder”.
Nu ska man se hur stoppstrecket och övergångsstället ska kunna byta plats. Så du som bilist först ska stanna för de som går på övergångsstället, för att sen stanna vid stoppstrecket. Därefter lär du få krypköra fram en liten bit för att kunna se till vänster genom den osymmetriska korsningen.
Dessutom ska vägen göras ännu svårare för bilister att använda och detta genom att införa förbud mot genomfart. Till Helagotland.se säger Jonathan Berényi, trafikingenjör på teknikförvaltningen: ”Vi ser just nu på hur vi ska utforma det men det kommer bli genomfartsförbud i någon form.”
Det regionen gjort sen trafikljusen gick ur tiden för lite mer än ett år sedan är då att planera korsningen, göra fel, planera om igen och snart kanske få till en ny lösning, tillsammans med förbud mot bilar att ta Gutabacken upp eller ner utan att ha ett ärende på vägen.
Det man kan fundera på är om den tid som hittills lagts ner för projektering, planering, uppsättning av skyltar samt målning av övergångsställe och stoppmarkering inte överskrider de kostnader som nya fräscha moderna trafikljus hade kostat då för ett år sedan.