Trafikplanering för planerat trafikkaos

Hur bra är det när köer och dålig framkomlighet är Regionens mål?

Trafikkaos i anslutning till Gutebacken.

Trafikkaos i anslutning till Gutebacken.

Foto: Henrik Radhe

Ledare2024-08-01 10:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Strax efter att genomfartsförbudet införts på Gutevägen i Visby i juni i år fick jag ännu en gång anledning att skriva om hur dumt det var att avlägsna trafikljusen från korsningen med Söderväg. Jag konstaterade då bland annat att:

"I en skymd korsning som tidvis har omfattande trafik från olika riktningar samtidigt är det en väldigt dålig idé att ta bort befintliga trafikljus. Jag vet inte vilken trafikfientlig överideologi som kan ha inspirerat ett så dåligt beslut, men vid det här laget så borde man väl ändå ha insett hur oklokt det var."

Vi får nu en skymt av hur denna trafikfientliga överideologi gestaltar sig. Detta sedan en medborgare kontaktat Region Gotland med ett erbjudande om att skänka den avsevärda summan om 100 000 kronor, som "en grundplåt för uppsättande av trafikljus" i den aktuella korsningen.

Trafikfientligheten visar sig när Regionen tackar nej till erbjudandet, genom ett svar från enhetschef för trafik och gata William Forslund. Helagotland återger delar av innehållet, där Forslund förklarar att det inte är ekonomi som är anledningen till att trafikljusen tagits bort (vilket påstods när det begav sig):

”Vi är inte intresserade av att leda lastbilar och annat genom innerstaden och möjliggöra detta med cirkulationer och stoppljus – vi vill inte ha denna sorts trafik i världsarvet”.

”Målet är att ha ett så lågt flöde i korsningen Söderväg/Gutevägen att stoppljus inte är nödvändigt”.

Dålig framkomlighet är alltså inte ett oönskat problem som tillstött efter att trafikljusen togs bort. Dålig framkomlighet var själva syftet. Köbildningen. Frustrationen. Hattandet med tillfälliga genomfartsförbud. Bilarna som stannar vid felplacerade stopplinjer och sedan får krypköra fram till en position där man kan se något av den annalkande trafiken på Söderväg. En allmänt prekär och osäker trafiksituation. Allt detta välkomnades väl då av Regionen.

Det finns olika sätt att försöka styra trafikflöden. Ett av dem är alltså, visar det sig, att skapa kaos för att försöka få bilister att undvika korsningen. Hur mycket har det gjort för att förbättra trafiksituationen i Visby? Hur mycket har de köande bilarna i Gutebacken bidragit till att förbättra luftkvaliteten? Hur mycket har trafiksäkerheten i Visby förbättrats?

Det är så med överideologier att de kan övertrumfa det sunda förnuftet.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.