Destination Gotland har höjt priset två gånger under 2022. I början av nästa år höjs priserna igen, då drastiskt med 30 procent. Enligt Region Gotland har priserna därmed höjts med 50 procent på bara ett år.
Nyligen tillkännagavs att bolaget tilldelas 200 miljoner av staten för att täcka ökade bränslepriser, helt i enlighet med gällande avtal med staten. Nu höjs alltså biljettpriser med i huvudsak samma motivering, att täcka ökade bränslekostnader.
Prisökningen borde därmed vara tillfällig men om detta står inget nämnt i pressmeddelandet från Destination Gotland.
Självklart kan ingen kräva att gotlandstrafiken ska gå orubbad genom alla de kriser som världen genomgår. Men det blir svårt att förstå att gotlänningarna ska betala så mycket trots att staten gått in med ökat stöd i storleksordningen halva det årliga totala stödet för gotlandstrafiken som ligger på knappt 500 miljoner.
Enligt avtalet delar man på kostnaden mellan bolaget och staten om kostnaderna överstiger en viss nivå.
Jag misstror inte bolagets behov av ökade intäkter för att möta alla ökade kostnader. Problemet är att vi saknar transparens. När staten går in med så mycket pengar som den gör i gotlandstrafiken måste full transparens och offentlighet gälla. Det borde vara en självklarhet. Precis som det borde vara i all verksamhet som i huvudsak utför uppdrag på det allmännas bekostnad.
Region Gotland kräver i ett pressmeddelande ökade statliga insatser för att Gotland och gotlänningarna inte ska drabbas. Häromdagen skrev jag om Gotlands båda riksdagsledamöter och deras motioner och att de inte skrivit några sådana tillsammans för Gotlands välkända behov.
Här finns ett ypperligt tillfälle för det nya S&M-styret att agera gemensamt i Sveriges riksdag för att lyfta den akuta frågan för Gotlands bästa.